PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 kwietnia 2018 13:48 Polska Agencja Prasowa 1,480 odsłon

PILNE
Śląskie: tramwaj nie wróci do Cieszyna

Samorządy przez ostatnie pół roku analizowały, czy można przywrócić linię tramwajową. Sprawdzono uwarunkowania prawne. Tramwaj kursowałby bowiem między dwoma państwami. Zbadano wielkość koniecznych prac inwestycyjno-rewitalizacyjnych na ulicach miast i ich szacowany koszt. Zasięgnięto też opinii mieszkańców i turystów
fot: Andrzej Bęben/ARC

Tramwaj nie wróci na ulice Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. Renata Karpińska z cieszyńskiego magistratu powiedziała w czwartek, że byłoby to zbyt kosztowne i trudne technicznie. Tramwaje, które sto lat temu kursowały w mieście, zostaną jednak przypomniane.

Samorządy przez ostatnie pół roku analizowały, czy można przywrócić linię tramwajową. Sprawdzono uwarunkowania prawne. Tramwaj kursowałby bowiem między dwoma państwami. Zbadano wielkość koniecznych prac inwestycyjno-rewitalizacyjnych na ulicach miast i ich szacowany koszt. Zasięgnięto też opinii mieszkańców i turystów.

Okazało się, że przywrócenie tramwaju byłoby przede wszystkim kosztowne i trudne technicznie. - Polskie przepisy nie dopuszczają do ruchu tramwajów wąskotorowych, jakie kiedyś w mieście kursowały. Z kolei przy zastosowaniu współcześnie używanego rozstawu szyn wagony miałyby duże kłopoty na zakrętach dawnej trasy. Gdyby wytyczyć nową trasę, to też nie byłoby łatwo, bo Cieszyn jest miastem położonym na terenie górzystym - powiedziała Renata Karpińska.

Zdaniem burmistrza Czeskiego Cieszyna Vita Slovaczka wynik analizy uświadamia dobitnie jak zmieniły się czasy. - Wtedy to był jedyny środek lokomocji, a dziś jest duży ruch samochodów. Może i dałoby się odtworzyć linię, ale stałoby się to ogromnym nakładem kosztów, co odbiłoby się na cenie biletu, a efekt byłby niewielki - powiedział.

Burmistrz Cieszyna Ryszard Macura powiedział, że choć tramwaj nie będzie kursował - jak przed stu laty - między rynkiem w Cieszynie a głównym dworcem kolejowym, który znajduje się w Czeskim Cieszynie, to jednak będzie upamiętniony. - Powstanie symboliczny +ślad+, który odtworzy niegdysiejszą trasę. To nawiązanie do idei jednego miasta, z którym mieliśmy do czynienia przez setki lat - mówił.

Macura wskazał, że magistrat chciałby, aby przy okazji remontów dróg w zabytkowym centrum miasta, odtworzyć przebieg trasy używając do tego światła. - Zaznaczony zostałby w ten sposób przebieg trasy. Wzdłuż niej chcemy wyeksponować wszystkie elementy związane z historią, współczesnością oraz współpracą obu miast. Chcemy uatrakcyjnić zwiedzanie Cieszyna i Czeskiego Cieszyna - mówił.

Jego zdaniem, projekt mógłby zostać zrealizowany już w 2020 r. - Będziemy poszukiwali na ten cel funduszy zewnętrznych, bo to koszt kilkunastu milionów zł. Zadanie przewiduje nie tylko utworzenie +szlaku+, ale też gruntowną modernizację dróg - dodał.

Burmistrz Cieszyna zaznaczył, że o tramwajach przypomniał będzie także wagon, który zostanie ustawiony w pobliżu łączącego oba miasta mostu Przyjaźni nad Olzą.

Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 tys. m. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone między Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ERVQL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,884 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]