Nad przygotowaniem lub kontynuacją przebudowy sześciu dworców kolejowych w woj. śląskim pracuje zarządca kolejowych nieruchomości, spółka PKP SA. Prace o szacunkowej łącznej wartości ok. 130 mln zł powinny w większości zakończyć się w 2022 r.
Jak poinformował podczas piątkowej konferencji prasowej w Katowicach pełnomocnik zarządu PKP SA ds. inwestycji i audytu Robert Sobczak, inwestycje w woj. śląskim pochłoną ok. 10 proc. zabezpieczonych obecnie środków realizowanego przez spółkę Programu Inwestycji Dworcowych. Cały program zakłada budowę, modernizację, przebudowę do 2023 r. blisko 200 dworców w kraju za prawie 1,4 mld zł.
W woj. śląskim, w którym znajduje się blisko 40 czynnych dworców kolejowych, zmodernizowanych ma zostać sześć obiektów (pierwotna ogólnopolska lista obejmująca ponad 460 potrzebujących interwencji dworców uwzględnia jeszcze kolejnych 20 w regionie). Według aktualnych planów zrealizowane mają zostać prace na dworcach: Częstochowa, Czechowice-Dziedzice, Dąbrowa Górnicza, Dąbrowa Górnicza Gołonóg, Racibórz oraz Sosnowiec Maczki.
Według piątkowych informacji Sobczaka inwestycja obejmująca rozległy dworzec w Częstochowie jest na etapie studium wykonalności, którym PKP SA mają dysponować do końca kwietnia br. Następnie, w połowie tego roku ogłoszony ma zostać - we współpracy z miastem - dwuetapowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny, obejmujący także otoczenie dworca.
Jak zasygnalizował przedstawiciel PKP SA, ostateczne zakres i forma przebudowy będą wynikały z konkursu. Podkreślił, że podobnie jak przy innych inwestycjach programu spółce zależy na funkcjonalnym powiązaniu częstochowskiego dworca z miejskimi inwestycjami transportowymi. Planowane zakończenie tam prac to 2022 r. Jeszcze w tym półroczu złożony ma zostać wniosek o dofinansowanie tej inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W przypadku Czechowic-Dziedzic kończy się analiza możliwości pozyskania dofinansowania - PKP SA mają nadzieję, że prócz środków własnych w dużej części prace wesprą środki budżetu państwa. Projektowanie jeszcze nie rozpoczęło się. Wiadomo jednak, że przebudowa rozległego zabytkowego obiektu nie będzie przewidywała zmiany kubatury.
- Przy tej inwestycji planujemy współpracę z samorządem przy zagospodarowaniu powierzchni użytkowej - zasygnalizował Sobczak. PKP SA chcą, aby - po wydzieleniu części pod kątem obsługi pasażerów - pozostałą powierzchnię zagospodarował samorząd. Całość także tego przedsięwzięcia planowana jest do zakończenia do 2022 r.
Dwa zabytkowe budynki dworcowe w Dąbrowie Górniczej zostaną odnowione na gruncie porozumienia z lokalnym samorządem, który planuje w ich pobliżu centra przesiadkowe, a także spółką PKP PLK, która przebuduje w ich rejonie układy torowe. Dla obu obiektów w tym samym momencie zlecane mają być prace projektowe i wykonawcze - również przewidywane do 2022 r.
Do początku 2023 r. potrwać ma natomiast przebudowa dworca w Raciborzu. Także w tym przypadku PKP SA liczą na współpracę z samorządem w zakresie zagospodarowania budynku - wskazując, że władze miasta chciałyby zachować a nawet powiększyć jego kubaturę, ze względu na miejscowe uwarunkowania urbanistyczne. Spółka kończy tu analizy dot. finansowania inwestycji, zakładając jej współfinansowanie z budżetu państwa.
W Programie Inwestycji Dworcowych umieszczona jest też przebudowa monumentalnego zabytkowego obiektu w dzielnicy Sosnowcu - Maczkach. W poprzednich latach PKP SA współpracowały z Politechniką Śląską - pod kątem umieszczenia tam ośrodka kształcenia kadr kolejowych. Po przerwaniu tego projektu rozpoczęte już prace budowlane zostały wstrzymane.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
A gdzie dworce w ścisłym centrum?