Od czwartku, 12 kwietnia, rozpoczną się zasadnicze prace na odcinku drogi nr 81 w Katowicach, związane z budową jej bezkolizyjnego skrzyżowania z ul. Armii Krajowej. Droga nr 81 to tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a w Skoczowie - z trasą S52 do Cieszyna.
W związku z rozpoczęciem zasadniczych robót wzdłuż liczącego ok. 3 km odcinka drogi nr 81 (w tej części miasta to ul. Kościuszki) zwężony zostanie prawy pas w kierunku centrum - do okolic mostu nad rzeką Ślepiotką. Mimo zwężenia na drodze utrzymane mają zostać po dwa pasy ruchu w każdą stronę; wprowadzone jednak zostanie ograniczenie prędkości. Utrudnienia te potrwają do września tego roku.
Dwuletni remont na skraju miasta
Docelowo w ciągu niespełna dwóch lat całkowicie przebudowany zostanie odcinek DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego na przecięciu z ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Ruch lokalny zostanie poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma mieć formę dwupasowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki, powstanie przejazd dla ruchu tranzytowego.
Ogromne inwestycje drogowe - druga w Giszowcu
To jedna z dwóch rozpoczynanych obecnie najważniejszych drogowych inwestycji w Katowicach ostatnich lat. Druga z nich to budowa bezkolizyjnego węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowa prowadzącej do niego drogi nr 86. Wiedzie tamtędy jedna z kluczowych arterii całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.
Wąskie gardła na południe od Katowic
Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce, łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast.
Jak wynika z informacji rzeczniczki katowickiego urzędu miasta Ewy Lipki, rozpoczynające się w czwartek utrudnienia w Piotrowicach wiążą się z początkiem właściwych robót przy tamtejszej inwestycji. Wykonawca na tym etapie będzie prowadził prace związane z poszerzeniem ul. Kościuszki i tworzeniem łącznic dla nowego skrzyżowania. Powstaną ściany szczelinowe i zostaną wykonane sieci uzbrojenia podziemnego.
Zakazy wjazdu i zmiana organizacji ruchu
Niezależnie od zwężenia głównej arterii, utrudnienia będą dotyczyły części lokalnych połączeń. Wprowadzony zostanie zakaz wjazdu z ul. Kościuszki w ul. Sobocińskiego i Małachowskiego (dojazd do nich zostanie poprowadzony ul. Armii Krajowej oraz ul. Jankego). Dojazd do ul. Harcerzy Września będzie wiódł istniejącym łącznikiem; stanie się on jednak jednokierunkowy (wyjazd z ul. Harcerzy Września zostanie poprowadzony do ul. Armii Krajowej).
17 miesięcy utrudnień
Na realizację całej inwestycji, na którą wykonawca (konsorcjum IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic) wszedł 10 stycznia br., przewidziano 17 miesięcy. Umowa opiewa na 67,5 mln zł brutto.
Z budżetu Katowic na 2018 r. wynikało, że miasto w tym roku przeznaczy na rozbudowę skrzyżowania w Piotrowicach 46,8 mln zł. Większa kwota - 114,5 mln zł - trafić ma w tym roku na prace w Giszowcu. Pod koniec lutego w efekcie decyzji Krajowej Izby Odwoławczej ponownie wybrano tam wykonawcę - konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 247,4 mln zł). Budowę węzła w Giszowcu przewidziano na lata 2018-20.
Szacunki na pół miliarda złotych
Pierwotnie szacowano, że łączny koszt obu inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba przedsięwzięcia w marcu minionego roku, gdy zwiększono pulę środków na projekty dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.