W krakowskiej hucie ArcelorMittal Poland trwa sprzątanie dróg i chodników. Wiosenne porządki mają na celu zmniejszenie tzw. wtórnej emisji, która jest efektem ponownego unoszenia się pyłów.
Jak podkreślają przedstawiciele ArcelorMittal Poland sprzątanie drogowej infrastruktury to duże przedsięwzięcie, bo teren krakowskiej huty zajmuje ok. 1000 ha, a na nim znajduje się prawie 60 km dróg komunikacyjnych oraz chodniki i zatoki autobusowe. Sprzątanie hutniczych ulic prowadzone jest przez cały rok: zimą odśnieżanie i odladzanie, a wiosną, latem i jesienią – czyszczenie i zmywanie jezdni oraz pobocza. Jak argumentujną przedstawiciele koncernu, wiosenna akcja jest jednak najważniejsza, bo pozwala usunąć wszystkie zanieczyszczenia nagromadzone przez zimę wraz z piaskiem, którym posypuje się drogi. Pył nagromadzony na jezdniach i chodnikach to emisja bezpośrednia z pojazdów, ale także ta ze ścierania opon i nawierzchni drogi, czy z emisji przemysłowej.
- Nie jest to jednorazowa akcja. Zdajemy sobie sprawę, że regularne sprzątanie ulic ma duże znaczenie w walce z emisją z komunikacji. Dzięki tym działaniom ograniczamy wtórną emisję pyłu z dróg i zapobiegamy jego unoszeniu się wraz z wiatrem w powietrze – wyjaśnia Donat Adamski, główny specjalista w biurze nadzoru właścicielskiego i zarządzania majątkiem w krakowskiej hucie.
Szacuje się, że wtórna emisja pyłów może odpowiadać nawet za połowę stężeń pyłów PM10 i PM2,5 w powietrzu.
- Badania przeprowadzone w 2016 r. na najruchliwszych ulicach Krakowa przez naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej wykazały, że w okresie letnim, w porze suchej, emisja pyłu z dróg może generować 50 proc, a w okresie zimowym 25 proc. stężeń pyłów PM10 i PM2,5 rejestrowanych w powietrzu - mówi Jolanta Zawitkowska eko-ambasador ArcelorMittal Poland.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.