Polskie Koleje Państwowe SA uzyskały już zgodę na utworzenie holdingu PKP od zainteresowanych podmiotów - poinformował w czwartek, 5 kwietnia, prezes PKP SA Krzysztof Mamiński, po roboczym spotkaniu w Spale. W spotkaniu uczestniczyły zarządy spółek Grupy PKP i przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury.
- Uzyskaliśmy zgodę zainteresowanych podmiotów na tworzenie struktury holdingowej PKP. Struktura holdingowa ma zostać wdrożona najpóźniej z początkiem 2019 roku - powiedział Mamiński.
Przykładem spółki energetyczne
Wcześniej prezes informował, że choć w Polsce nie ma typowego prawa holdingowego, to stworzenie takiego organizmu jest możliwe, a przykładem tego są takie grupy jak KGHM, PGNiG, PKN Orlen, czy Tauron.
Mamiński mówił też, że nowa struktura nie odbiera samodzielności spółkom, a wykorzystane zostaną możliwości współdziałania, poczynając od ustalania wspólnej strategii zarządzania, przez wszystkie inne działania, które są częścią wspólną spółek kolejowych. Prezes dodał, że dzięki wprowadzeniu struktury holdingowej pojawią się w grupie oszczędności.
Współnie można więcej, jak w Europie
- Możemy wspólnie zarządzać personelem, finansami, możemy wspólnie przeprowadzać szkolenia, robić zakupy. Ponadto możemy mieć wspólną politykę informacyjną, czy skoordynowaną obsługę prawną - mówił wcześniej w wywiadzie dla PAP Mamiński.
Prezes przypomniał, że silne i duże koleje europejskie są zorganizowane właśnie w strukturach holdingowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
PKP po to przekształcono w PKP SA , aby rozbić na drobne firmy, że PKP nie stanowiło konkurencji wobec silnych dużych kolei europejskich, wtedy jak istniało PKP silne i duże to jedynie koleje francuskie i niemieckie mocno dofinansowane ze strony tych państw. W Polsce zlikwidowano produkcję w PAFAWAG-Wroclaw i CEGIELSKI-Poznań, zaprzestano od 1989 roku modernizować drogi kolejowe i zlikwidowano tysiące kilometrów torów kolejowych i dalej likwiduje się a złom z tego tytułu i likwidacji taboru kolejowego za pomocą nowobogackich pośredników (m in. emerytowanych policjantów) wysyłano w znacznej części za granicę biorąc z tego tytułu wiele miliardów nadwyżki podatku VAT. Resumując, po co tu jest potrzebna zgoda spółek Skarbu Państwa i na tą okoliczność kosztowne spotkania w Spale, wystarczy decyzja organu władzy.