Od poniedziałku, 29 stycznia, rozpoczną się prace przygotowawcze związane z przebudową skrzyżowania drogi nr 81 i ul. Armii Krajowej w Katowicach. Wiedzie tamtędy tzw. wiślanka, łącząca miasto m.in. z Mikołowem i Wisłą, a przez Skoczów - z Cieszynem.
Docelowo w ciągu dwóch lat całkowicie przebudowany zostanie odcinek DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego na przecięciu z ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Ruch lokalny zostanie poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma mieć formę dwupasowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki, powstanie przejazd dla ruchu tranzytowego.
To jedna z dwóch rozpoczynanych obecnie najważniejszych drogowych inwestycji w Katowicach ostatnich lat. Druga z nich to budowa bezkolizyjnego węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowa prowadzącej do niego drogi nr 86. Wiedzie tamtędy jedna z kluczowych arterii całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.
Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne największe w Polsce łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast.
Jak wynika z informacji katowickiego urzędu miasta, właściwe prace budowlane w Piotrowicach poprzedzi m.in. inwentaryzacja, która rozpocznie się w poniedziałek. Rzeczoznawcy wykonają szczegółową dokumentację fotograficzną nieruchomości przy okolicznych ulicach: Kościuszki, Armii Krajowej, Harcerzy Września 1939 i Małachowskiego. Chodzi o udokumentowanie stanu technicznego nieruchomości przed budową, stąd przedstawiciele wykonawcy będą prosili o ich udostępnienie.
W poniedziałek rozpocznie się również wycinka niezbędnych drzew. Wytypowanych zostało 946 drzew, z czego 135 ma średnicę pnia powyżej 30 cm. Pozostałe to głównie topole lub tzw. samosiejki. W zamian w rejonie inwestycji pojawi się zieleń urządzona, m. in. drzewa na skwerze przy sąsiedniej ul. Harcerzy Września, a także krzewy i pnącza przy ekranach dźwiękoszczelnych. Dodatkowe nasadzenia mają być też prowadzone w różnych częściach miasta.
O rozpoczęciu prac budowlanych w terenie oraz zmianach w organizacji ruchu miasto ma informować z wyprzedzeniem. Na realizację inwestycji, na którą wykonawca (konsorcjum IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic) wszedł 10 stycznia br., przewidziano 17 miesięcy. Cała umowa opiewa na 67,5 mln zł brutto.
Z budżetu Katowic na 2018 r. wynika, że miasto w tym roku przeznaczy na rozbudowę skrzyżowania w Piotrowicach 46,8 mln zł. Większa kwota - 114,5 mln zł - trafić ma w tym roku na prace w Giszowcu. Dotąd miasto nie informowało o podpisaniu umowy na to zadanie - przewidziane na lata 2018-20. W przetargu za najkorzystniejszą uznano na początku grudnia 2017 r. ofertę za 233,1 mln zł, którą złożyło konsorcjum będzińskich spółek Banimex i Azi-Bud.
Wcześniej szacowano, że łączny koszt obu tych inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba przedsięwzięcia w marcu ub. roku, gdy zwiększono pulę środków na projekty dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego".
Wcześniej środki z tego konkursu w ramach POIiŚ zapewniło sobie już pięć innych miast woj. śląskiego. Dzięki nim, Tychy modernizują część DK44, Rybnik przebudowuje odcinek DK78, Częstochowa zajmie się DK46, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na DK94.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.