Do końca 2018 r. samorząd Dąbrowy Górniczej oraz spółka Tramwaje Śląskie mają dysponować dokumentacją projektową przebudowy głównej śródmiejskiej arterii tego miasta, aby potem móc zamawiać prace budowlane - przy wsparciu unijnych funduszy.
Plany dąbrowskiego samorządu zakładają m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego. Tramwaje Śląskie chcą przebudować tam ok. 5 km głównej trasy tramwajowej.
Chodzi o wspólny przetarg miasta i samorządowej spółki Tramwaje Śląskie zakładający łączne zaprojektowanie dwóch przedsięwzięć - przygotowywanych pod kątem wykorzystania funduszy unijnych.
Jak poinformował PAP w poniedziałek rzecznik dąbrowskiego magistratu Bartosz Matylewicz, partnerzy przedsięwzięcia zdecydowali się zaakceptować jedyną ofertę, która spłynęła w przetargu, mimo że okazała się droższa o prawie połowę, niż zakładano. Kontekstem jednak były terminy wynikające z unijnych projektów.
Warta blisko 3 mln zł brutto umowa, która powinna zostać podpisana w najbliższych dniach, będzie zakładała wykonanie w ciągu 11 miesięcy skoordynowanych prac projektowych - pod kątem przedsięwzięć, które zaplanowały miasto i Tramwaje Śląskie.
Pod kątem planów samorządu Dąbrowy Górniczej powstać ma m.in. projekt dla budowy drogi rowerowej wzdłuż ulic Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego, od granicy miasta z Będzinem do skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka (z uwzględnieniem połączenia z projektowanym centrum przesiadkowym w rejonie dworca kolejowego w centrum).
Zaprojektowane mają zostać zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe w rejonach: skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Królowej Jadwigi, skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z al. Róż oraz w rejonie przejścia podziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego. Przebudowane mają zostać skrzyżowania u zbiegu ulic: Sobieskiego i Chopina, Sobieskiego i Sienkiewicza oraz Królowej Jadwigi i Majakowskiego (wszystkie będą rondami).
Miasto zamówi też projekty przebudowy przejść podziemnych: "Centrum", "Merkury", "Graniczna" i "Manhattan" (z uwzględnieniem dróg rowerowych i zjazdów), remontu kładki przy centrum handlowym Pogoria (oraz docelowego jej demontażu), a także likwidacji przejść podziemnych w rejonie: Huty Bankowej, Kasprzaka oraz kładki przy skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Sienkiewicza.
Przy nowej infrastrukturze ma powstać kanał technologiczny oraz zbudowane lub zmodernizowane ma zostać oświetlenie.
Miasto planuje zgłosić swoje przedsięwzięcie - jako część zadania "Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza" - do dofinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.