Nowa wieża kontroli lotów na lotnisku Katowice jest gotowa - poinformował w poniedziałkowym, 15 stycznia, komunikacie jej wykonawca, firma Budimex. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapowiadała, że uruchomienie operacyjne wieży nastąpi pod koniec 2018 r.
Budowa nowej wieży na katowickim lotnisku, najwyższego obiektu tego typu w Polsce, rozpoczęła się w marcu ub. roku. Wieża ma 46 m wysokości i poziom operacyjny na wysokości 41 m. Na powierzchni ponad 1,8 tys. m kw. obiektu zaplanowano pomieszczenia ze stanowiskami kontroli wieżowej, kontroli zbliżania, techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne.
Jak podał w poniedziałkowej informacji Budimex, wartość kontraktu to 20,22 mln zł netto. Ogólna wartość inwestycji PAŻP, ze względu na wyposażenie, będzie jednak wyższa.
Budowa nowej wieży kontroli lotów na katowickim lotnisku stała się potrzebna ze względu na zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód. Był to efekt licznych inwestycji zarządcy katowickiego lotniska, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, w ostatnich latach.
GTL zbudowało m.in. nową drogę startową o długości 3,2 km, rozbudowało płytę postojową nr 1, zbudowało płytę dla samolotów cargo i do odladzania, a także utworzyło nowy system dróg kołowania. Kontrolerzy ruchu muszą mieć tymczasem dobry widok na wszystko, co dzieje się na lotnisku.
Budowa nowej wieży nie jest jedynym przedsięwzięciem PAŻP w Katowice Airport. Na lotnisku trwają prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Katowice mają być pierwszym w lotniskiem regionalnym w Polsce z systemem ILS na obu kierunkach podejściach do drogi startowej.
Już wcześniej PAŻP wyposażyła w ten radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności i niskiej podstawy chmur zasadnicze (wschodnie) podejście do oddanej do użytku w maju 2015 r. nowej drogi startowej i przygotowała stosowne procedury. Umożliwiło to lądowania w II kategorii operacji lotniczych i znacząco poprawiło dostępność lotniska w trudnych warunkach atmosferycznych.
Uzbrojenie w ILS także podejścia zachodniego wynika ze wzrostu w ostatnich latach częstotliwości występowania wiatrów z kierunku wschodniego. Realizując tę inwestycję PAŻP wykorzystuje system ILS używany wcześniej na starej drodze startowej - i przygotowuje odpowiednie procedury.
Według wcześniejszych zapowiedzi kolejnymi inwestycjami Agencji w Katowicach mają być: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodek radiokomunikacyjny. Urządzenia te - zapewniające optymalny poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych - mają zostać wybudowane do 2020 r.
W ostatnich tygodniach lotnisko Katowice zakończyło prace związane z przekształcaniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniem pola manewrowego portu do operacji w warunkach ograniczonej widzialności.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.