Oszacowany na blisko 1 mld zł przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac na liczącym ok. 23 km odcinku linii kolejowej 131 między Chorzowem Batorym, a Nakłem Śląskim (koło Tarnowskich Gór) prowadzi zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
To jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca. Zgodnie z planami mają tamtędy jeździć też pociągi do odbudowanej w perspektywie 2022 r. linii nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie, która utworzy kolejowe połączenie centrum metropolii z lotniskiem Katowice.
Odcinek Chorzów - Nakło Śląskie to również początkowy fragment tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Równolegle PLK ogłosiły trzy przetargi na prace dla kolejnych odcinków tej ważnej w skali kraju linii: Nakło Śląskie - Kalina (w pobliżu Herb), Kalina - Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice.
Łączna szacunkowa wartość czterech przetargów to ok. 3,8 mld zł. Wszystkie są elementami unijnego projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo", który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).
Teraz, jak wynika z dokumentacji przetargowej dla odcinka Chorzów Batory - Nakło Śląskie, opublikowanej na tzw. platformie zakupowej PLK, prace oszacowane na 966,5 mln zł bez VAT mają tam doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.
Oznacza to m.in., że na większości odcinków kompleksowo wymieniona zostanie nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi w ostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana będzie geometria linii, przebudowane zostaną rozjazdy, wyremontowanych lub zbudowanych na nowo zostanie szereg obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowane będą nowe urządzenia sterowania.
Perony przebudowywanego odcinka zyskają nowe nawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa zapewniona zostanie rezerwa miejsca pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągu tej ulicy zastąpią: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).
W ramach zamówienia zmieniony też zostanie układ torowy stacji Bytom; na głównym dworcu w tym mieście oczyszczona i zabezpieczona zostanie konstrukcja efektownej hali dworcowej - wraz z wymianą jej poszycia. Na przystanku Bytom Północny perony zostaną przesunięte o ok. 700 metrów - w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.
Wyłoniony w przetargu wykonawca przeprowadzi badania, opracuje pełną dokumentację, pozyska pozwolenia i wykona roboty w terenie. Termin składania ofert PLK ustaliły na 7 lutego br. Całość realizacji zadania w formule "projektuj i buduj" ustalono na 52 miesiące, co oznacza, że przy podpisaniu umowy do końca sierpnia br. prace powinny zakończyć się w 2022 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.