Lotnisko Katowice zakończyło prace związane z przekształcaniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniem pola manewrowego portu do operacji w warunkach ograniczonej widzialności - poprzez budowę nowego oświetlenia.
Jak poinformował w środę, 20 grudnia, Piotr Adamczyk z biura prasowego lotniska, dzięki przebudowie starej drogi startowej wzrosła przepustowość pola manewrowego portu, szczególnie w czasie fal odlotów i przylotów. Z kolei inwestycja związana z oświetleniem nawigacyjnym poprawiła dostępność lotniska w warunkach ograniczonej widzialności i zwiększyła poziom bezpieczeństwa.
Przebudowa dawnej drogi startowej o długości 2800 m rozpoczęła się w październiku 2015 r., krótko po oddaniu do użytku równoległej, nowej drogi o długości 3200 m. Głównym celem było wzmocnienie starej nawierzchni i nadanie jej właściwej geometrii. Powstało też nowe odwodnienie, oznakowanie i oświetlenie nawigacyjne.
Przebudowa objęła starą drogę startową na długości 2380 m, bez najnowszego, zachodniego odcinka o długości 420 metrów - zbudowanego w 2000 r. Starą infrastrukturę przekształcono w drogę kołowania H1 o wysokiej nośności (dzięki czemu wzrosła przepustowość pola manewrowego portu) oraz płytę postojową nr 4, służącą do obsługi samolotów general aviation.
W drugim etapie lotnisko zmodernizowało wybrane drogi kołowania i stanowiska postojowe pod kątem operacji w warunkach ograniczonej widzialności, poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego osi. W efekcie w Pyrzowicach powstała pętla komunikacyjna z oświetleniem zapewniającym nieprzerwane prowadzenia wzrokowe samolotu po osi - od drogi startowej, przez wybrane drogi kołowania, do określonych stanowisk postojowych.
- W praktyce ukończenie pętli komunikacyjnej oznacza, że w momencie kiedy widzialność spada poniżej 550 metrów piloci mogą samodzielnie kołować samolotem do widzialności nie niższej niż 350 metrów. Wcześniej, gdy widzialność spadała poniżej 550 metrów, niezbędna była asysta samochodu "Follow me" - wyjaśnił Adamczyk.
Oba te zadania były kolejnymi elementami trwającego od ponad 10 lat procesu inwestycyjnego w Katowice Airport. Dotąd objął on: modernizację hangaru technicznego, budowę nowego hangaru technicznego, rozbudowę płyty postojowej nr 1 na zachód, rozbudowę płyty postojowej nr 1 na wschód wraz z modernizacją dróg kołowania E1, E2 i D.
Lotnisko zbudowało nową drogę startową wraz z systemem dróg kołowania, nowy terminal cargo, nową płytę do odladzania oraz płytę postojowej dla samolotów cargo przed nowym terminalem towarowym; przeprowadziło rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego A i zbudowało nowy terminal pasażerski C (przylotowy).
Obecnie na lotnisku trwa rozbudowa płyty postojowej cargo na zachód. W toku są prace związane z przygotowanie projektu budowlanego całkowitej modernizacji i rozbudowy centralnego terminalu pasażerskiego B (prace mają ruszyć w sezonie zimowym 2019-2020). W przyszłym roku rozpocznie się rozbudowa na zachód parkingu nr 1, przed terminalami pasażerskimi - powstanie tam ponad 600 miejsc postojowych.
Na lotnisku trwają też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu budowana jest nowa wieża kontroli. Spółka Chopin Airport Development buduje hotel Moxy należący do sieci Marriott.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.