Katowicki magistrat wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę skrzyżowania dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowę prowadzącej do niego drogi nr 86. To jedna z kluczowych arterii w regionie, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.
Już wcześniej, w listopadzie, wybrano wykonawcę w przetargu na przebudowę skrzyżowania drogi nr 81 i ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Wiedzie tamtędy tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a poprzez Skoczów - z Cieszynem.
W czwartek katowiccy radni przyjęli budżet na 2018 r., z którego wynika, że miasto w przyszłym roku przeznaczy na rozbudowę skrzyżowania w Giszowcu 114,5 mln zł (przy całościowym koszcie szacowanym pierwotnie na 404,7 mln zł), a na rozbudowę skrzyżowania w Piotrowicach - 46,8 mln zł (całość 141,2 mln zł).
Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast. Przetargi ruszyły w czerwcu br.
W przetargu dotyczącym budowy bezkolizyjnego węzła w Giszowcu i poszerzenia wiodącego do niej trasy nr 86 spłynęło osiem ofert. Otwarto je 8 sierpnia br.
Jak wynika z informacji w części biuletynu informacji publicznej Katowic poświęconej zamówieniom publicznym, na początku grudnia br. miasto za najkorzystniejszą ofertę uznało złożoną przez konsorcjum będzińskich spółek Banimex i Azi-Bud. Była to najtańsza oferta, opiewająca na 233,1 mln zł.
Zgodnie z kryteriami przetargowymi przy wyborze wykonawcy pod uwagę brano w 60 proc. cenę oraz w 40 proc. doświadczenie.
W drugim z przetargów - na budowę węzła w Piotrowicach - oferty otwarto 7 sierpnia. Również w tym postępowaniu zgłosiło się osiem podmiotów. Najtańszą, na 67,5 mln zł brutto złożyło konsorcjum IMB Podbeskidzie i M-Silnice i ta oferta została uznana na początku listopada br. za najkorzystniejszą.
Wcześniej szacowano, że łączny koszt obu tych inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba zadania w marcu br. Był to efekt zwiększenia przez Ministerstwo Rozwoju puli funduszy konkursu POIiŚ na inwestycje drogowe miast poza siecią TEN-T.
Jak przekazał PAP w czwartek Maciej Stachura z katowickiego magistratu, podpisanie umów z wykonawcami poprzedzą - ze względu na rozmiar przetargów - dodatkowe kontrole.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.