Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS) zamierza przeznaczyć na rozwój 800 mln zł do roku 2025 - poinformował podczas środowego,6 grudnia, posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. transportu kolejowego i poczty Zbigniew Tracichleb prezes PKP LHS.
- Na cały program w okresie do 2025 roku zamierzamy wydać ponad 800 mln zł. Warto podkreślić, że ostatnie ostatni okres, czyli piętnastolecia spółki to wydatki inwestycyjne rzędu 1 mld zł, więc teraz w okresie tych siedmiu lat chcemy wydać praktycznie tyle, co w ostatnich 15 latach - powiedział Tracichleb.
Prezes wyjaśnił, że spółka zamierza przeznaczyć pieniądze na modernizację lokomotyw, zwiększenie przepustowości linii, zabezpieczenie infrastruktury logistycznej i niezbędne programy remontowe.
Prezes powiedział też, że spółka rozważa przeprowadzenie inwestycji kapitałowych w przyszłym roku i liczy na otrzymanie oferty odkupienia Euroterminala w Sławkowie.
- Oczywiście mamy też zabezpieczone środki na inwestycje kapitałowe. Myślę, że niedługo będzie taka potrzeba. Rozważamy te inwestycje kapitałowe w przyszłym roku w zakresie otrzymania oferty sprzedaży udziałów Euroterminala Sławków - stwierdził prezes.
W Sławkowie kończy się LHS - najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy - spółki PKP LHS w Zamościu.
81,4 proc. udziałów w spółce Euroterminal Sławków, której kapitał zakładowy to prawie 182,5 mln zł, należy do katowickiej Grupy CZH, natomiast po 9,3 proc. udziałów mają spółki: PKP Cargo Logistics oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Swoje zdolności przeładunkowe euroterminal szacuje na prawie 285 tys. kontenerów rocznie; może też przeładować ok. 2 mln ton węgla, 380 tys. ton wyrobów stalowych oraz ok. 365 tys. ton innych towarów masowych, jak sól, biomasa czy ziarno, i 200 tys. towarów na paletach. Część terenów terminalu została włączona do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Prezes poinformował, że spółka przeanalizuje możliwość elektryfikacji linii, po której na razie jeżdżą jedynie lokomotywy spalinowe. Taka analiza ma być gotowa do roku 2019.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.