PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na kompleksową modernizację 20-kilometrowej linii z Oświęcimia (Małopolska) do Czechowic-Dziedzic (województwo śląskie). Szacunkowy koszt inwestycji, zaplanowanej na lata 2020-2021, wynosi 219 mln zł netto.
Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK poinformowała w czwartek, że przetarg objął opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlano-montażowe.
Projekt zakłada modernizację stacji i przystanków w Oświęcimiu, Brzeszczach-Jawiszowicach, Dankowicach, Kaniowie i Jaźniku. Powstaną nowe, lepiej wyposażone perony, które ułatwią dostęp do pociągów także niepełnosprawnym. Przebudowanych zostanie 13 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Oświęcimiu i Brzeszczach. Prace obejmą też 45 obiektów inżynieryjnych, w tym sześć wiaduktów.
Pociągi towarowe pojadą bez zwalniania
- Modernizacja wyeliminuje spowolnienie pociągów, co korzystnie wpłynie m.in. na sprawność i atrakcyjność przewozów towarowych - poinformowała Dorota Szalacha.
To już drugi przetarg dotyczący szlaku kolejowego łączącego Małopolskę i Śląsk. Pierwszy, szacowany na 324 mln zł, został ogłoszony w marcu br. Dotyczył odcinka z Trzebini do Oświęcimia. Opracowanie dokumentacji i wykonanie robót planowane jest do 2021 r.
Szlak z Trzebini przez Oświęcim do Czechowic-Dziedzic jest częścią linii kolejowej 93 z Trzebini do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Wykorzystywana jest ona do obsługi ruchu pasażerskiego oraz towarowego.
Modernizacja będzie realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Jego celem jest znacząca poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków do przewozu towarów. Program zakłada, że do 2023 r. wydatki na inwestycje w infrastrukturę kolejową sięgną blisko 67 mld zł. Inwestycje finansowane będą z obecnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.