W Komisji Europejskiej panuje atmosfera sprzyjająca pozytywnemu rozpatrzeniu wniosku o finansowanie budowy tunelu pod Świną - zapowiedział w czwartek w Świnoujściu wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego Bogusław Liberadzki.
Wbicie pierwszej łopaty pod inwestycję planowane jest pod koniec 2018 r.
Europoseł powiedział, że Komisja Europejska planuje w trzecim kwartale 2017 r. dokonać oceny polskich dokumentów dotyczących projektu budowy tunelu w Świnoujściu.
- Bruksela oczekuje na wpłynięcie informacji z polskiego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Ministerstwa Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wyrażam zadowolenie, że rząd Prawa i Sprawiedliwości przygotowuje stosowne dokumenty przy współpracy z miastem - dodał Liberadzki. Jak podkreślił, "wszyscy pracujemy na ten sukces".
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz powiedział, że trwa drugi etap przetargu mający wyłonić wykonawcę spośród 14 zgłoszonych konsorcjów.
- Liczymy, że do końca sierpnia wykonawcy złożą swoje oferty. Chcielibyśmy, aby ostateczne rozstrzygnięcie miało miejsce do końca tego roku. Tak, abyśmy na przełomie 2017-2018 mogli podpisać umowę - wyjaśnił.
Początek budowy pod koniec 2018 r.
- Wbicie pierwszej łopaty pod budowę tunelu zakładamy, że odbędzie się pod koniec 2018 r. Kiedy zaczniemy budowę, nikt nas nie zatrzyma - podkreślił Żmurkiewicz.
Prezydent miasta powiedział, że prowadzi rozmowy z premier Beatą Szydło, wicepremierem Mateuszem Morawieckim oraz wicemarszałkiem Sejmu Joachimem Brudzińskim.
- Wszyscy oni zapewniali mnie, że nie ma podstaw do obaw, co do kwestii finansowania tej inwestycji - dodał.
Żmurkiewicz, pytany o statystykę, powiedział, że w ciągu doby ponad 10 tys. pojazdów korzysta z przeprawy promami w Świnoujściu.
Tunel odciąży promy - do 40 tys. aut w sezonie
- Rocznie miasto otrzymuje dofinansowanie od rządu w kwocie 30 mln zł. Po uruchomieniu tunelu szacujemy, że w ciągu pierwszego roku istnienia tunelu przejedzie przez niego 20 tys. samochodów dziennie, a w sezonie nawet 40 tys. - wyjaśnił.
Świnoujski magistrat szacuje, że łączny koszt tunelu to 912 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ponad 772 mln zł. Pozostałą kwotę zabezpiecza budżet miasta Świnoujście.
Całkowita długość trasy wyniesie ok. 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który - zgodnie z decyzją środowiskową z 2010 r. - zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.