Prezydent RP Andrzej Duda 24 lipca podpisał ustawę o Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A. Od teraz to ona zajmie się promocją polskiej gospodarki, biznesu. Chodziło o skupienie w jednym miejscu działań promocji polskiej gospodarki, w tym działań proeksportowych i proinwestycyjnych.
Agencja wspierać będzie: promocję polskiego eksportu oraz branż, napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz nasze inwestycji za granicą. PAIH stanie się punktem pierwszego kontaktu oraz kompleksowym źródłem wiedzy zarówno dla inwestora, jak i dla eksportera. Uporządkowanie systemu promocji ma spowodować efektywniejsze niż do tej pory działania na rynkach zagranicznych i racjonalniejsze gospodarowanie pieniędzmi.
- System promocji gospodarki kosztował podatnika 110 mln zł. Środki te bardzo często wydawane były na nieskoordynowane działania, które nie przynosiły większych efektów - mówi Tomasz Pisula, prezes zarządu PAIH. - Aktualny system będzie skupiał wszystkie działania z zakresu promocji polskiej gospodarki w jednym miejscu, a funkcjonowanie Agencji w ramach grupy PFR pozwoli również na koordynację działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi Ministrowi Rozwoju i Finansów - dodał.
Ustawa spowoduje także likwidację Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP. Docelowo w ciągu trzech lat zastąpi je sieć Zagranicznych Biur Handlowych. ZBH uruchamiane zostają w strategicznych punktach na mapie świata, tam gdzie polscy przedsiębiorcy tego oczekują, zwłaszcza w Azji, Afryce, Ameryce Płd. Obecnie PAIH może już wspierać operacyjnie polskich przedsiębiorców na 12 rynkach na świecie. Do końca roku Agencja ma mieć 20 takich biur za granicą a w 2019 roku - 69.
- Główny cel, który postawiliśmy przed zagranicznymi biurami handlowymi, to kompleksowość. Wspieramy przedsiębiorców poprzez udzielanie informacji o rynku, przekazujemy różnego rodzaju analizy, raporty i poradniki. Pomagamy też w stworzeniu sieci kontaktów z lokalnymi firmami i instytucjami. Organizujemy szkolenia dla polskich i zagranicznych firm, weryfikujemy partnerów biznesowych, organizujemy misje gospodarcze, spotkania B2B oraz udział w targach – podkreśla prezes Pisula.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.