Inicjatywa Trójmorza jest szansą na ułatwianie inwestycji i zwiększenie wzrostu gospodarczego w Europie Środkowo-Wschodniej. A jedno z głównych wyzwań to finansowanie infrastruktury transportowej - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PwC i think-tanku Atlantic Council.
W ostatnich latach na infrastrukturę transportową w Europie Środkowo-Wschodniej wydano z funduszy UE ponad 150 mld euro; do 2025 r. potrzebne jest kolejne 615 mld euro - wskazali autorzy zaprezentowanego we wtorek raportu pt. "Droga przyszłości - finansowanie infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej w ramach Inicjatywy Trójmorza".
Braki infrastruktury transportowej barierą rozwoju
- Infrastruktura jest np. czwartą najważniejszą barierą rozwoju w Bułgarii, a siódmą w Polsce i Rumunii - wskazała we wtorek partner w PwC Agnieszka Gajewska.
Jednym z głównych celów Inicjatywy jest nawiązanie bliskich połączeń między krajami wzdłuż korytarza Północ-Południe, a infrastruktura transportowa stanowi jeden z kluczowych elementów takiego korytarza - zauważył Michał Kobosko, dyrektor polskiego oddziału Atlantic Council, jednego z najbardziej wpływowych think-tanków (ośrodków zajmujących się fachowym doradztwem) na świecie.
Piąta część ludności i tylko 10 proc. PKB
Jak wynika z raportu, kraje Europy Środkowo-Wschodniej połączone szlakami pomiędzy Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym stanowią 28 proc. terytorium UE, 22 proc. jej ludności, ale jedynie 10 proc. PKB.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.