Organizator komunikacji miejskiej w kluczowej części konurbacji katowickiej - zrzeszający 29 miast i gmin KZK GOP - chce współpracować z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w programie rozwoju autobusów elektrycznych.
Zgromadzenie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego miało przyjąć uchwałę, która umożliwi podpisanie porozumienia z NCBR, we wtorek. Jak jednak poinformowała PAP rzeczniczka Związku Anna Koteras, pomimo kworum zapadła decyzja, aby umożliwić wzięcie udziału w dyskusji nad kwestią większej niż tego dnia liczbie przedstawicieli gmin członkowskich.
Kolejne spotkanie zgromadzenia KZK GOP ma odbyć się 27 czerwca br. Projekt uchwały zawiera m.in. zgodę dla zarządu związku na zaciągnięcie w kontekście planowanego porozumienia z NCBR zobowiązań do wartości 142,5 mln zł, a także na zakup 68 autobusów elektrycznych - w latach 2019-2021. Do przyjęcia uchwały w 38-osobowym zgromadzeniu potrzebna jest większość statutowego składu - 20 głosów.
Przedstawione w uzasadnieniu uchwały założenia planowanego porozumienia z NCBR określają, że KZK GOP będzie musiał kupić powstałe w ramach programu autobusy w razie spełnienia szeregu warunków - dotyczących m.in. ich ceny, przetestowania, pozyskania dofinansowania, terminu dostaw. W razie niespełnienia któregoś z nich Związek ma swobodnie decydować o zakupie.
Nabór na partnera publicznego do współpracy przy realizacji programu badawczego "Bezemisyjny Transport Publiczny" NCBR ogłosiło w grudniu 2016 r. Celem ma być wyprodukowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i kompleksowych rozwiązań w zakresie dostawy infrastruktury zasilającej.
Według informacji przekazanych KZK GOP przez NCBR wstępnie udział w programie zadeklarowały m.in.: Warszawa, Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Lublin, Rzeszów, Toruń, Wrocław, Tychy i Jaworzno. W przypadku konurbacji katowickiej NCBR rozmawiało nie z poszczególnymi miastami, lecz ze zrzeszającym zdecydowaną większość z nich Związkiem.
Biuro KZK złożyło wstępną deklarację udziału w programie w grudniu ub. roku, następnie przekazując NCBR oczekiwania. Wśród nich znalazły się: uruchomienie systemu wsparcia finansowego, dostosowanie źródeł energii i budowa infrastruktury zasilającej, wdrożenie rozwiązań obecnych problemów z magazynowaniem energii i dostosowania zasięgu pojazdów do specyfiki obszaru KZK GOP.
Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma być produkcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku bezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego, który zostanie dostosowany do potrzeb jego użytkowników. Działania podzielono na dwie kluczowe fazy.
Prace badawcze, w następstwie których powstać mają: projekt nowego pojazdu, jego prototyp oraz - po zaakceptowaniu przez NCBR - seria pojazdów testowych, przewidziano do końca 2019 r. Na kolejne dwa lata zaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek - poprzez dostarczenie partnerom publicznym, wśród nich KZK GOP, pojazdów do użytkowania.
Prace badawcze mają być w całości finansowane ze środków NCBR. KZK GOP może zaangażować się finansowo w drugim etapie, w przypadku decyzji o kupnie autobusów elektrycznych. KZK GOP zakłada, że w efekcie programu mógłby kupić 68 pojazdów (w dwóch wielkościach).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.