REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 czerwca 2017 10:31 Polska Agencja Prasowa 1.8 tys. odsłon

Transport: 90 lat komunikacji autobusowej w Krakowie

Legendarne ogórki, ikarusy i dużo starsze autobusy wzięły udział w paradzie z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie
fot: MPK Kraków

Najstarsze zachowane w Polsce modele autobusów używane w komunikacji miejskiej m.in. Rugby Express L z 1929 r. można było zobaczyć w niedzielę (11 czerwca) podczas parady zorganizowanej z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie.

Prawie 30 pojazdów - te dawno już wycofane z użytku oraz najnowsze, elektryczne i hybrydowe - wyjechały z Zajezdni Tramwajowej przy ul. Brożka. Trasą przez rondo Matecznego, ul. Kalwaryjską, Krakowską, Stradomską, św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Piłsudskiego dotarły pod stadion miejski przy Al. 3 maja.

W paradzie jechały m.in.: najstarszy w Polsce autobus Rugby Express L, pierwszy polski autobus przystosowany do obsługi linii miejskich San H01B, Jelcz 272 MEX czyli popularny "ogórek" oraz Ikarusy. W autobusach można było spotkać postaci, które żyły w czasach kursowania tych pojazdów, np. Marylin Monroe czy Elvisa Presleya.

Pierwszą regularną linię autobusową w Krakowie uruchomiono 17 stycznia 1927 r. z Prądnika Czerwonego do Barbakanu, choć już cztery lata wcześniej z Salwatora na Wolę Justowską w niedzielę i święta kursowały autobusu Benz Gaggenau MS zabierające na pokład 26 osób.

Na przełomie lat 20. i 30. w Krakowie powstało 16 linii autobusowych, ale nie kursowały one jednocześnie: te o małej frekwencji zawieszano, przekształcano w linie sezonowe lub likwidowano. Z końcem lat 30-tych w ruchu codziennym wykorzystywano jedynie sześć-siedem wozów, a w dni świąteczne 12.

- W sierpniu i wrześniu 1939 roku zarekwirowano większość autobusów, w garażach spółki komunikacyjnej zostało ich 13. Za zgodą władz okupacyjnych autobusy adaptowano do dowozu żywności spoza miasta. Po wyjęciu siedzeń nie nadawały się one już do ruchu osobowego - mówi Jacek Kołodziej, kierownik Stacji Obsługi i Remontów w MPK SA w Krakowie.

W latach 1940-41 powstały dwie linie stanowiące przedłużenie linii tramwajowych. Kursowały na nich sprowadzone z Warszawy autobusy Chevrolet-bielany z napędem na gaz drzewny. Ruch autobusów na ulicach Krakowa został zakończony we wrześniu 1944 r. z uwagi na notoryczny brak paliwa i zbliżający się front.

Pierwszą po wojnie linię autobusową uruchomiono 19 maja 1945 roku na trasie Mateczny - Swoszowice, a w listopadzie 1946 roku uruchomiono pierwsze regularne linie: Barbakan - Prądnik Czerwony oraz III most - Prokocim, a następnie do Piasków Wielkich i Lasu Wolskiego. Korzystano wówczas z bardzo różnego - także pod względem technicznym - taboru, pierwsze nowe autobusy krakowska komunikacja otrzymała wiosną 1950 r. i były to pojazdy węgierskiej marki Mavag, Przez lata pasażerowie korzystali w Krakowie z różnych autobusów: Ikarus, San, Jelcz, Scania, Volvo, MAN współcześnie najwięcej jest Solarisów.

Pierwszą linię pośpieszną "A" z placu Wolności do Centrum Administracyjnego Huty im. Lenina uruchomiono w 1959 r., a pierwszą linią przekraczającą regularnie granice Krakowa była "207" z Kleparza do Zielonek kursująca od 1963 r.

Od 1989 r. autobusy miejskie w Krakowie są malowane na kolor biało-niebieski, a nie jak było wcześniej w całej Polsce na biało-czerwono.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LBKAF
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Zakłady mają zostać połączone w kopalnię jednoruchową
8 października 2024
21.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]