Powołanie wojewódzkiej rady ds. elektromobilności zapowiedział członek zarządu woj. śląskiego Kazimierz Karolczak. Ma to być gremium opiniodawcze i doradcze dla samorządu województwa, m.in. inspirujące przedsięwzięcia promujące elektromobilność.
Karolczak mówił o radzie ds. elektromobilności podczas dwudniowej międzynarodowej konferencji naukowej "Elektromobilność - szansą rozwoju polskiej gospodarki", którą zorganizowała w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach.
- Musimy być liderem prac badawczo-rozwojowych skoncentrowanych wokół jednego przedsięwzięcia - rozwoju elektromobilności. To duża szansa na sukces regionu - przekonywał w środę (26 kwietnia), pierwszego dnia obrad, uczestniczący w nich członek zarządu woj. śląskiego.
W czwartek (27 kwietnia), podczas debaty poświęconej roli elektromobilności w zrównoważonym rozwoju miast Karolczak zwrócił uwagę, że elektromobilność wpisuje się w tę kwestię m.in. w kontekście walki z zanieczyszczeniem powietrza.
- Tu wydaje się, że komunikacja oparta na energii elektrycznej jest dobrym rozwiązaniem. To, co przede wszystkim w gestii samorządu, to transport publiczny. () Zawsze jednak potrzebny jest pewien prekursor gotów wydać więcej i pokazać, czy się da. A dla każdej technologii niestety jest taki czas, kiedy musi nastąpić zbudowanie masy krytycznej, aby stawała się tańsza i inni już nie dyskutowali, czy to się opłaca i czy są w stanie wydać więcej - zaznaczył samorządowiec.
W tym kontekście Karolczak zastrzegł, że na poziomie regionu zarząd województwa nie ma narzędzi, by np. decydować, jakie rozwiązania związane z elektromobilnością będą wdrażane w poszczególnych miastach.
Dlatego planowana rada ds. elektromobilności ma m.in. inspirować przedsięwzięcia promujące elektromobilność, zachęcać samorządy do wykorzystywania rozwiązań z tej dziedziny gospodarki, a także tworzyć warunki współpracy między administracją publiczną, biznesem, sferą naukową oraz organizacjami pozarządowymi w sprawach związanych z elektromobilnością.
- Rada na poziomie województwa ma przede wszystkim budować inspirację do tego, promować tego typu rozwiązania, ale też prowadzić dyskusję, co jest opłacalne, co jest dobre, co powinniśmy wdrażać - po to, aby przesłanki, które na to wskazały, starać się upublicznić, pokazywać je mieszkańcom - wyjaśniał podczas czwartkowej debaty Karolczak.
Odwoływał się przy tym m.in. do Planu Rozwoju Elektromobilności przyjętego przez Ministerstwo Energii we wrześniu 2016 r. W czwartek ministerstwo przedstawiło natomiast założenia projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych - z założeniem jej wejścia w życie od stycznia 2018 r.
Kierując projekt do konsultacji społecznych i międzyresortowych (planowo potrwają do końca mają), ministerstwo zaakcentowało, że dzięki nowym rozwiązaniom - w tym takim, których nie ma dotąd w polskim systemie prawnym - w kraju mają się upowszechnić pojazdy elektryczne oraz jeżdżące na paliwach alternatywnych: LNG i CNG.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
No i armia urzędników-nierobów ulegnie kolejnemu powiększeniu.