Trzy nowe autobusy elektryczne zamierza kupić Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu. To kolejne elektryczne autobusy miejskie w konurbacji katowickiej - ponad 20 takich pojazdów ma jeździć od 2017 r. we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna.
We wtorek (29 listopada) sosnowiecki PKM ogłosił przetarg na zakup trzech 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania. To element wartego 129 mln zł unijnego projektu przewoźnika zakładającego zakup nowego taboru niskoemisyjnego. We wrześniu br. spółka podpisała już umowy z dostawcami 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych.
Sosnowiecki PKM korzysta już z dwóch hybrydowych solarisów od kilku lat. Sprawdzają się na tyle dobrze, że jeszcze w ub. roku firma planowała zakup przy pomocy środków UE nawet 50 nowych hybryd (niezależnie od wozów elektrycznych). Po weryfikacji kryteriów projektowych i przetargu nowych autobusów hybrydowych będzie tam jednak 35.
W tym wypadku na plany wpłynęła m.in. ekonomia, wobec - jak się okazało - możliwości zakupu przy wsparciu UE większej liczby tańszych autobusów z napędem diesla (spełniających normę emisji Euro 6). Miasto nie zrezygnowało jednocześnie z planów zakupu autobusów elektrycznych.
W specyfikacji ogłoszonego we wtorek przetargu na te pojazdy zapisano m.in. wymóg ich gwarantowanego przebiegu (przy pełnym naładowaniu, w szerokim zakresie temperatur, niezależnie od liczby włączonych urządzeń pokładowych, przy maksymalnym napełnieniu i niezależnie od trasy) na poziomie 120 km.
W ogłoszeniu przetargowym podkreślono też, że autobusy muszą być napędzane wyłącznie silnikiem lub silnikami elektrycznymi, a zamontowany w nich napęd "musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla tak, aby możliwa była zgodna z rozkładem jazdy obsługa linii (...), na których operatorem jest zamawiający" (przewoźnik wymienił przy tym linie, na których zamierza eksploatować autobusy elektryczne).
Ponadto, elektryczny układ napędowy autobusu musi być zasilany z zabudowanego w autobusie magazynu energii, składającego się z "akumulatorów trakcyjnych lub superkondensatorów lub też innych urządzeń służących do magazynowania energii elektrycznej". Całość napędu musi być zarządzana przez elektroniczny system zapewniający optymalne wykorzystanie energii i możliwie największe przebiegi autobusu.
Wraz z zakupem elektrycznych autobusów dostawca ma udzielić PKM-owi Sosnowiec autoryzacji na ich serwis, zapewnić obsługę dla podzespołów, na których serwisowanie nie może udzielić autoryzacji, a także wyposażyć stacje obsługi PKM w potrzebny specjalistyczny sprzęt.
W ostatnich miesiącach PKM Sosnowiec był jednym z przewoźników w regionie (obok podobnych spółek m.in. z Katowic i Gliwic), którzy testowali na swoich trasach elektrycznego solarisa.
Sosnowiecki PKM w specyfikacji przetargowej wskazał, że zamierza sfinansować zakup elektrycznych autobusów ze środków unijnych, własnych oraz kredytu bankowego. Wskazana w ogłoszeniu przetargowym szacunkowa wartość zamówienia to 6,06 mln zł (bez VAT).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.