71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u w sklepach internetowych, hotelach, biurach podróży i wypożyczalniach - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.
Jak podano w publikacji, aż 71 proc. respondentów uważa, że sklepy internetowe nie powinny mieć prawa do gromadzenia numerów identyfikacyjnych klientów. Nieufność ta dotyczy nie tylko zakupów online, ale także hoteli, biur podróży czy wypożyczalni.
W przeciwieństwie do nich, urzędy, banki i placówki medyczne postrzegane są jako instytucje godne zaufania, bo to im najczęściej powierzamy numer PESEL, wierząc, że instytucje te wiedzą, jak go chronić.
Z przeprowadzonego badania wynika, że tylko 7 proc. ankietowanych przyznało, że podało PESEL podczas zakupów online, 14 proc. udostępniło go wypożyczalniom samochodów i sprzętu, 15 proc. administratorom stron i aplikacji, 16 proc. biurom podróży, a 17 proc. hotelom.
Ankieta wykazała, że różnice w podejściu do udostępniania PESEL-u występują również pomiędzy płciami. Wynika z niej, że przypadku sklepów internetowych 12 proc. mężczyzn powierzyło im ten numer, podczas gdy odsetek wśród kobiet wyniósł tylko 3 proc. Największa różnica widoczna jest jednak w przypadku wypożyczalni: 22 proc. mężczyzn podało PESEL, podczas gdy wśród kobiet ten odsetek wynosi zaledwie 7 proc.- Coraz więcej Polaków rozumie, że dane osobowe to cyfrowa waluta, a numer PESEL może zostać skopiowany, sprzedany lub wykorzystany bez ich zgody choćby w celach marketingowych, a w skrajnym przypadku do popełnienia przestępstwa - skomentował wyniki badań ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd. Dodał jednak, że niepokoi go wysoki odsetek mężczyzn, którzy udostępnili swój PESEL np. w wypożyczalniach samochodów. “Wystarczy jeden nierozważny ruch, by narazić się na poważne problemy prawne lub finansowe“ - przestrzega.
Polacy wciąż regularnie podają numer PESEL wielu instytucjom. Aż 86 proc. respondentów przyznało, że udostępniło go w urzędach administracji publicznej. Na kolejnych miejscach znalazły się banki i firmy ubezpieczeniowe (79 proc.), publiczne placówki medyczne (78 proc.) oraz pracodawcy (74 proc.). Znacznie rzadziej PESEL trafia do operatorów telekomunikacyjnych (54 proc.) i prywatnych gabinetów lekarskich (53 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone przez Imas International na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów we październiku 2025 r. techniką wywiadów internetowych (CAWI) na próbie 1011 Polaków w wieku 18-74 lata.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.