REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
1 grudnia 2025 07:02 Polska Agencja Prasowa

71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u m.in. w internecie

Polacy wciąż regularnie podają numer PESEL wielu instytucjom
fot: Newseria

71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u w sklepach internetowych, hotelach, biurach podróży i wypożyczalniach - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.

Jak podano w publikacji, aż 71 proc. respondentów uważa, że sklepy internetowe nie powinny mieć prawa do gromadzenia numerów identyfikacyjnych klientów. Nieufność ta dotyczy nie tylko zakupów online, ale także hoteli, biur podróży czy wypożyczalni.

W przeciwieństwie do nich, urzędy, banki i placówki medyczne postrzegane są jako instytucje godne zaufania, bo to im najczęściej powierzamy numer PESEL, wierząc, że instytucje te wiedzą, jak go chronić.

Z przeprowadzonego badania wynika, że tylko 7 proc. ankietowanych przyznało, że podało PESEL podczas zakupów online, 14 proc. udostępniło go wypożyczalniom samochodów i sprzętu, 15 proc. administratorom stron i aplikacji, 16 proc. biurom podróży, a 17 proc. hotelom.

Ankieta wykazała, że różnice w podejściu do udostępniania PESEL-u występują również pomiędzy płciami. Wynika z niej, że przypadku sklepów internetowych 12 proc. mężczyzn powierzyło im ten numer, podczas gdy odsetek wśród kobiet wyniósł tylko 3 proc. Największa różnica widoczna jest jednak w przypadku wypożyczalni: 22 proc. mężczyzn podało PESEL, podczas gdy wśród kobiet ten odsetek wynosi zaledwie 7 proc.- Coraz więcej Polaków rozumie, że dane osobowe to cyfrowa waluta, a numer PESEL może zostać skopiowany, sprzedany lub wykorzystany bez ich zgody choćby w celach marketingowych, a w skrajnym przypadku do popełnienia przestępstwa ­­- skomentował wyniki badań ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd. Dodał jednak, że niepokoi go wysoki odsetek mężczyzn, którzy udostępnili swój PESEL np. w wypożyczalniach samochodów. “Wystarczy jeden nierozważny ruch, by narazić się na poważne problemy prawne lub finansowe“ - przestrzega.

Polacy wciąż regularnie podają numer PESEL wielu instytucjom. Aż 86 proc. respondentów przyznało, że udostępniło go w urzędach administracji publicznej. Na kolejnych miejscach znalazły się banki i firmy ubezpieczeniowe (79 proc.), publiczne placówki medyczne (78 proc.) oraz pracodawcy (74 proc.). Znacznie rzadziej PESEL trafia do operatorów telekomunikacyjnych (54 proc.) i prywatnych gabinetów lekarskich (53 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone przez Imas International na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów we październiku 2025 r. techniką wywiadów internetowych (CAWI) na próbie 1011 Polaków w wieku 18-74 lata.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nagroda z zysku jest już na kontach górników. A kiedy wypłata Barbórki?
24 listopada 2025
36.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]