W 2016 r. zakończono poszerzanie Kanału Panamskiego. Inwestycja kosztowała ponad 5 mld USD. Głównymi produktami transportowymi będą m.in. ciekły gaz ziemny i węgiel.
- W niedalekiej przyszłości widzimy przed amerykańskimi producentami węgla korzyści wynikające z poszerzeniem Kanału Panamskiego - powiedział w wywiadzie udzielonym Coaltransowi George Dethlefsen, szef spółki Corsa Coal.
Poszerzanie Kanału Panamskiego ukończono w czerwcu 2016 r. Inwestycja kosztowała w sumie 5,25 mld USD. Wstępny projekt zakładał oddanie do użytku zmodernizowanego kanału już w 2014 r., jednak prace się opóźniły. Materiałami wykorzystanymi w budowie można by wypełnić 25 egipskich Piramid Cheopsa, zaś z ilość wykorzystanej stali można by wznieść 29 nowych wieży Eiffela. Poszerzenie kanału było potrzebne, aby pomieścić statki kontenerowe nowej generacji, zwane neo-Panamax, które są zbyt duże dla starych śluz. Kanał Panamski jest obecnie w stanie obsłużyć statki o długości 366 m i szerokości 49 m.
W przekonaniu Dethlefsena nowa inwestycja pozwoli skutecznie konkurować głównie z australijskimi firmami eksportującymi węgiel do państw azjatyckich.
Przez Kanał w 2015 r. przepłynęło 340 mln t towarów. W ostatnich pięciu latach Kanał stracił 10-15 proc. rocznego przychodu w porówaniu z Kanałem Sueskim.
Oscar Bazan, wiceprezes Kanału Panamskiego w zakresie planowania i rozwoju biznesu, przewiduje w 2017 r. wzrost przychodów pochodzących z użytkowania konstrukcji o 16-17 proc. - czytamy w portalu Wall Street Journal. Zdaniem Bazana, dochody będą efektem gwałtownego wzrostu produkcji gazu ziemnego w Stanach Zjednoczonych, eksportowanego przede wszystkim do Japonii, Korei Południowej, Indii oraz Chin. Bazan wskazuje także na istotną rolę amerykańskiego węgla, którym są zainteresowane szczególnie chińskie i indyjskie elektrownie.
- Do 2020 r., spodziewam się, że ciekły gaz ziemny i węgiel będą jednymi z głównych produktów transportowanych przez kanał - stwierdził Bazan.
Przebudowany Kanał daje impuls panamskiej gospodarce, przyciągając nowe inwestycje, a także tworząc miejsca pracy w sektorze usług. Rząd Panamy czerpie rocznie z kanału 0,5 mld USD zysku.
Historia Kanału Panamskiego sięga początków XX w. W 1903 r. rząd Stanów Zjednoczonych wydzierżawił od Panamy teren pod przyszłą inwestycję (była to tzw. strefa kanałowa). Prace nad kanałem ruszyły w 1904 i trwały 10 lat. Kanał został otwarty 15 sierpnia 1914. W roku 1977 prezydent Jimmy Carter podpisał przywracając władzą Panamy prawo do obszaru, którego przekazanie nastąpiło dopiero w 1999 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.