Skonsolidowane przychody Grupy Famur w pierwszym półroczu 2016 r. wyniosły 499,1 mln zł, co oznacza wzrost o 14 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wzrost przychodów Grupy w pierwszych sześciu miesiącach br. dotyczył zarówno sprzedaży krajowej, jak i rynków zagranicznych. Zysk netto Grupy wyniósł 50 mln zł i wzrósł o 50 proc. w porównaniu z I połową 2015 r. EBITDA wyniosła prawie 130 mln zł.
Grupa Famur konsekwentnie realizuje strategię rozwoju opartą o program ekspansji zagranicznej "Go Global". W wyniku stale wzmacnianej obecności poza granicami Polski w I półroczu 2016 roku przychody Grupy ze sprzedaży eksportowej wyniosły 200,9 mln zł (wzrost o 29,5 proc. w stosunku do okresu styczeń-czerwiec 2015 r.) i stanowiły 40,2 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem. Dynamiczny wzrost działalności zagranicznej związany jest z realizacją kontraktów dla odbiorców z Rosji i pozostałych krajów Wspólnoty Niepodległych Państw, a także ze wzmacnianiem obecności Grupy na rynkach wschodzących, w szczególności w Indonezji, Wietnamie, Indiach, Ameryce Południowej, na Bałkanach, w Turcji i na Bliskim Wschodzie.
Największy udział w przychodach ze sprzedaży ogółem ma sprzedaż krajowa, która pomimo trudnej sytuacji polskiego górnictwa, odnotowała wzrost o 6 proc. w stosunku do I półrocza 2015 r. i osiągnęła poziom 298,2 mln zł. Jej aktualny udział w przychodach Grupy ogółem wynosi 59,8 proc. - czytamy w podsumowaniu półrocza, które dotarło do redakcji portalu górniczego nettg.pl.
Wzrost przychodów Famuru na rynku krajowym nastąpił w sytuacji ograniczania nakładów inwestycyjnych spółek branży górniczej w Polsce, które w okresie styczeń-czerwiec 2016 r. wyniosły 659 mln zł i były o 187 mln zł niższe niż w analogicznym okresie 2015 r. Z kolei wydatki inwestycyjne na zakup maszyn i urządzeń były o 288 mln niższe niż w pierwszym półroczu 2015 r. Na poziom sprzedaży krajowej główny wpływ miały zlecenia realizowane przez spółkę Famur Famak SA, w szczególności umowy w konsorcjum z Famurem, dotyczące systemów nawęglania i odżużlania dla zakładów energetycznych.
W pierwszym półroczu 2016 roku znacząco zwiększył się udział przychodów Grupy Famur z segment Surface, który obejmuje rozwiązania dla górnictwa odkrywkowego, usługi dla górnictwa oraz maszyny i urządzenia dla energetyki. Przychody ze sprzedaży w tym segmencie wyniosły 127,5 mln zł (wzrost o 128,3 proc. w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy 2015 r.). Stanowiły tym samym 25,6 proc. udział w przychodach ze sprzedaży ogółem (w I półroczu 2015 r. udział ten wynosił 12,8 proc.). Wynik segmentu powierzchniowego jest efektem wdrożonej w Grupie strategii dywersyfikacji działalności poza obszar związany wyłącznie z górnictwem podziemnym. Istotny wpływ na wynik segmentu Surface mają kontrakty realizowane przez Famur Famak w szczególności konstrukcja i produkcja systemów nawęglania dla elektrowni w Kozienicach i Opolu.
Największy udział w przychodach ze sprzedaży ogółem ma segment Underground, w którego skład wchodzą rozwiązania dla górnictwa podziemnego. W pierwszych sześciu miesiącach br. segment ten wygenerował przychody ze sprzedaży w wysokości 371,6 mln zł, stanowiąc tym samym 74,4 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem (wobec 87,2 proc. udziału w analogicznym okresie roku ubiegłego). Największy wpływ na przychody tego segmentu miały kontrakty realizowane dla partnerów zagranicznych, w tym sprzedaż kompleksu ścianowego dla kopalni Kyrgayska w Rosji oraz sprzedaż kombajnów ścianowych i chodnikowych m.in. na rynek rosyjski, turecki, meksykański i czeski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.