Władze portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach zapowiadają w najbliższych pięciu latach mniejsze niż dotąd inwestycje infrastrukturalne. Zamierzają natomiast poszerzać swoją ofertę - tak pod kątem różnych usług dla pasażerów, jak i potrzeb przewoźników.
W perspektywie pięciu lat lotnisko Katowice chciałoby zwiększyć dzięki temu m.in. liczbę obsługiwanych pasażerów z ponad 3 mln osób rocznie w ub. roku do 4,5 mln - w 2020 r.
Mówił o tym podczas czwartkowej (28 stycznia) konferencji prasowej w Katowicach prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.
Podsumowując ub. rok prezes zaznaczył, że był on "najważniejszy" dla dalszych możliwości rozwoju portu. Otwarto nową drogę startową, płyty postojowe, drogi kołowania, nowy terminal przylotowy C - łącznie za ok. 500 mln zł.
Z trwających inwestycji (w tym roku razem za ok. 80 mln zł) około połowy 2016 r. otwarte mają zostać nowy terminal cargo i zmodernizowany terminal A. Przebudowywana na drogę kołowania jest też stara droga startowa (pod kątem m.in. dostosowywania infrastruktury do II kategorii operacji lotniczych, co ma nastąpić przed 2018 r.).
Tomasik podkreślił, że inaczej niż dotąd, gdy wielkie inwestycje planowane były w perspektywie 10-letniej, obecnie władze Katowice Airport planują raczej na pięć lat.
- Ze strategii proinwestycyjnej idziemy raczej w strategię prosprzedażową - zasygnalizował prezes.
Wskazał, że po ukończeniu w najbliższych latach przebiegającej tuż obok portu autostrady A1 (ostatnio ruszyły prace dot. trzech z czterech odcinków między Pyrzowicami a Częstochową), w zasięgu 1,5-2 godzin jazdy samochodem do lotniska znajdzie się 14 mln osób.
Aby przyciągać tych potencjalnych pasażerów, w kolejnych latach Katowice Airport ma "jeszcze bardziej popracować" nad kompleksowością oferty. Na zainteresowanie budujących atrakcyjność lotniska przewoźników wpływać ma np. kompleksowość obsługi samolotów (duża liczba miejsc postojowych, szeroka oferta serwisowa). Działania kierowane bezpośrednio do pasażerów to szerszy zakres usług, większa dostępność do nich, być może "większe programy lojalnościowe".
Lotnisko pracuje np. nad nową stroną internetową, która powinna ruszyć z końcem czerwca br. Oprócz charakteru informacyjnego, ma ona w większym niż dotąd stopniu mieć charakter sprzedażowy, umożliwiający skorzystanie z części usług, jak np. zamówienie (poprzez stronę lub towarzyszące jej aplikacje) taksówki, zarezerwowanie parkingu czy hotelu czy też wspólne oferty z lotniskowymi sklepami.
- Nastawiamy się w kolejnych latach na strategię sprzedażową - większy monitoring potrzeb klienta, lepszą jakość i dostępność ofert - zapowiedział Tomasik.
Część tych działań ma być prowadzona z przewoźnikami i touroperatorami. Inna forma to np. taki kształt trwającej przebudowy terminalu A, aby pasażer po kontroli bezpieczeństwa trafiał w przestrzeń sklepu wolnocłowego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.