Ważne głównie dla ruchu towarowego w woj. śląskim linie kolejowe między Chybiem, Żorami, Rybnikiem i Nędzą chce zrewitalizować do 2019 r. zarządca kolejowej infrastruktury, PKP PLK. Spółka ogłosiła właśnie szacowany na ponad 500 mln zł przetarg na wykonanie tych prac.
Jak poinformował w środę (2 grudnia) rzecznik PLK Mirosław Siemieniec, zgodnie z planem w latach 2016-2019 odnowionych ma zostać łącznie 60 km linii nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691. Tworzą one połączenie Chybie-Żory-Rybnik-Nędza/Turze.
To odcinki przebiegające m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj. śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. W ruchu towarowym trasa jest również odciążeniem dla głównej magistrali kolejowej E30 wschód-zachód (to linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).
Początek przewidzianego do rewitalizacji połączenia to węzeł Chybie - znajdujący się na głównej linii kolejowe Kraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie na północ, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód do kolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal wiodący na zachód odcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejową Chałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle w pobliżu miejscowości Nędza.
Całe to połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchu towarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursują tamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) oraz Rybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantu m.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic oraz Bielska-Białej do Raciborza).
PLK przekonuje, że inwestycja przyniesie korzyść w postaci wzrostu znaczenia kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Po zakończeniu prac zwiększy się bowiem przepustowość linii, a pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej, a także płynny przejazd pociągów towarowych.
Prace obejmą m.in. w różnym zakresie stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice, Żory, Warszowice (obecnie nieczynna) oraz przystanki osobowe i tzw. posterunki odgałęźne: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień, Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Piaski (część z przystanków nie jest obecnie używana).
Pasażerowie na odnowionych stacjach i przystankach mają mieć do dyspozycji 18 odnowionych peronów. W wyznaczonych miejscach powstaną ekrany akustyczne. Inwestycja obejmie również rewitalizację 30 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem, przebudowane przejazdy kolejowe, a nowe rozjazdy będą miały ważne w zimie urządzenia elektrycznego ogrzewania.
PLK mają nadzieję, że wyborowi sprawnych i dobrze przygotowanych wykonawców będzie sprzyjało ogłoszone 27 listopada postępowanie w formie przetargu ograniczonego. Projekt o wartości ponad 500 mln zł ma być realizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
Zarządca kolejowej infrastruktury zapowiada te prace jako kolejną już inwestycję mające usprawniać ruch kolejowy "w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo województwie". Niedawno PLK informowały, że dobiega końca jedno z zadań rewitalizujących odcinek linii kolejowej nr 131, tzw. magistrali węglowej, między Tarnowskimi Górami i Kaletami (Śląskie).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.