Spółka przewozi ok. trzech czwartych węgla transportowanego koleją w Polsce. Wprawdzie trudna sytuacja branży górniczej od początku roku wpływała na PKP CARGO, jednak w trzecim kwartale przewozy węgla największego polskiego operatora wzrosły o 14 proc. rok do roku, z 2,8 mld tkm (tonokilometrów) do 3,2 mld tkm.
Już wkrótce operator będzie wozić jeszcze więcej, dokładnie o 330 tys. t miesięcznie więcej. W połowie listopada rozstrzygnięty został jeden z największych przetargów w branży. PKP CARGO w latach 2016-2018 przetransportuje ok. 12 mln t "czarnego złota" i ponad milion ton sorbentów wapiennych dla PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. Nowa umowa jest przedłużeniem dotychczasowej współpracy PKP CARGO z PGE.
- Wygrywając prestiżowy przetarg na obsługę PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna, kolejny raz potwierdzamy, że jesteśmy przewoźnikiem pierwszego wyboru dla największych grup przemysłowych w Polsce. Nasz sukces to zasługa m.in. nowej strategii handlowej PKP CARGO - mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych.
Na podstawie nowych umów PKP CARGO dostarczy węgiel ze Śląska m.in. do zachodniopomorskiej elektrowni Dolna Odra i elektrowni Opole. Grupa PKP CARGO kompleksowo obsługuje także bocznice kolejowe przy niektórych kopalniach, z których węgiel trafia do elektrowni PGE, oraz przy dwóch zakładach PGE, do których paliwo to będzie dowożone.
Realizując przewozy w zakresie nowo podpisanych umów, PKP CARGO będzie uruchamiać średnio dziesięć pociągów dziennie.
- Nie ulega wątpliwości, że tylko PKP CARGO jest w stanie zmobilizować w odpowiednim czasie zasoby niezbędne do przewiezienia węgla, na który czeka energetyka. Jako największy przewoźnik kolejowy w kraju pomagamy się temu rynkowi rozwijać, obsługujemy go zgodnie z najwyższymi standardami - podkreśla Jacek Neska .
Nie tylko węgiel
Bardzo dobrze rozwijają się też przewozy intermodalne, które w trzecim kwartale w porównaniu z trzecim kwartałe. 2014 r. wzrosły o 13 proc.
Z myślą o oferowaniu usług transportu intermodalnego mniejszym klientom PKP CARGO zwiększa częstotliwość pociągów operatorskich. Są to regularnie połączenia między trójmiejskimi portami a Warszawą. W ramach pociągu operatorskiego można zamówić przewóz nawet jednego kontenera. Wiele z nich trafia potem na Śląsk.
- Przewozy intermodalne to bardzo ważny i perspektywiczny segment działalności PKP CARGO. W ramach realizacji naszej strategii rozwoju inwestujemy w infrastrukturę intermodalną, rozbudowując terminal w Poznaniu-Franowie. Planujemy także zwiększenie możliwości terminali w Ostrawie-Paskowie na czeskim Śląsku i Małaszewiczach. Poszerza się też oferta pociągów operatorskich, które są realizacją idei "tiry na tory" - mówi Jacek Neska.
PKP CARGO jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku przekraczającym 56 proc. w ujęciu pracy przewozowej (pierwsze półrocze 2015 r.). Oprócz przewozów towarów koleją, Grupa PKP CARGO jest również spedytorem oraz operatorem terminali i bocznic. Zajmuje się też naprawą i utrzymaniem taboru kolejowego.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.