W porcie lotniczym Katowice rozpoczyna się przebudowa dawnej drogi startowej w drogę kołowania - podały władze lotniska i wykonawca. Prace, które potrwają do stycznia 2018 r., będą elementem dostosowania lotniskowej infrastruktury do kategorii II operacji lotniczych.
Przebudowa starej drogi startowej stała się możliwa po oddaniu do użytku obecnej, działającej od maja br. Poprzednia infrastruktura była mocno zniszczona, nie w pełni dostosowana do zmieniających się przepisów. Teraz zostanie m.in. przykryta nowymi warstwami mineralno-bitumicznymi.
Warte 40,6 mln zł brutto prace - poza częścią lotniskowo-drogową - obejmą roboty kanalizacyjne i elektryczne. Przewidziano nowe studnie ściekowe, nowe odcinki kanalizacji deszczowej i renowację istniejących. Powstanie też nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania i stanowisk postojowych oraz kanalizacja kablowa dla nowoczesnego systemu sterowania i monitoringu - podała w czwartek firma Skanska.
Piotr Adamczyk z działu marketingu katowickiego lotniska wyjaśnił, że chodzi m.in. o sprawy niezbędne do dostosowania lotniskowej infrastruktury do kategorii II operacji lotniczych. Choć bowiem często w kontekście kategorii mówi się o systemie wspomagającym lądowanie samolotów, tzw. ILS, system ten jest jedynie jednym z elementów potrzebnych do nadania lotniska określonej kategorii.
- Żebyśmy mogli wprowadzić drugą kategorię operacji lotniczych jednym z niezbędnych elementów - obok ILS - jest rozbudowane oświetlenie pola manewrowego. Co bowiem z tego, że samolot wyląduje w II kategorii operacji lotniczych, jak potem nie będzie mógł kołować. Dlatego trzeba uzbroić drogi kołowania oraz stanowiska płyt postojowych w podświetlane osie - powiedział PAP Adamczyk. Obecnie w Katowicach osie te nie są podświetlane - są wymalowane.
Inne kwestie związane z uzyskaniem określonej kategorii operacji lotniczych wiążą się z przygotowaniem i wdrożeniem określonych przez lotnisko procedur; do operowania w określonych warunkach odpowiednio przygotowane też muszą być statki powietrzne oraz piloci.
Z infrastruktury potrzebnej do uzyskania II kategorii operacji lotniczych w Katowicach działa już oświetlenie nowej drogi startowej - z 1097 światłami oświetlenia nawigacyjnego (stara miała ok. setki takich świateł). Odpowiednio nowoczesne jest też samo urządzenie ILS - dla uzyskania wyższej kategorii wymaga jedynie przejścia odpowiedniego procesu certyfikacji.
Obecne przedsięwzięcie - prócz przekształcenia dawnej drogi startowej - obejmie uzbrojenie w elementy podświetlenia osi aktualnie używane drogi kołowania. Do zainstalowania tzw. lamp zagłębionych przystosowane są (poprzez wcześniejsze wykonanie sieci podziemnych) nowsze płyty postojowe lotniska, ukończone w 2013 r. Więcej pracy będzie na płycie przed terminalami pasażerskimi A i B, gdzie podziemną infrastrukturę trzeba będzie dopiero wykonać.
Skanska zapowiedziała, że będzie prowadziła przebudowę dawnej drogi startowej z wykorzystaniem systemów trójwymiarowych. Najpierw wykonana zostanie tzw. inwentaryzacja początkowa przy wykorzystaniu tzw. skaningu laserowego. W ten sposób powstanie tzw. chmura 3D, czyli kilka milionów punktów o współrzędnych w trzech wymiarach.
Jak wyjaśnił kierownik budowy Piotr Mazur, dzięki tej technologii sterowanie maszynami odbywało się będzie pod kontrolą komputera z wczytanym trójwymiarowym modelem wykonywanych robót. Umożliwi to dokładne i szybkie odwzorowanie obecnych elementów infrastruktury lotniska. Zastosowanie maszyn z systemem sterowania 3D np. równiarki, m.in. przyspieszy pracę i zwiększy jakość wykonywanych robót.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.