Firma działa normalnie, realizujemy swoją strategię - powiedział w czwartek (12 listopada) prezes PKP Cargo Adam Purwin, pytany o decyzję związkowców dotyczącą zawieszenia strajku. - Cieszę się, że nie dochodzi do zawirowań w funkcjonowaniu firmy - dodał.
W PKP Cargo utrzymane zostało pogotowie strajkowe, natomiast strajk, który miał się rozpocząć 9 listopada br. został decyzją Krajowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego (KKPS), zawieszony do 9 grudnia br.
- Firma działa normalnie realizujemy swoją strategię(...). Jeżeli chodzi o działania strony związkowej mogę jedynie powiedzieć, że cieszę, że do jakiś zawirowań w funkcjonowaniu firmy po prostu nie dochodzi - powiedział Purwin.
Zapewnił, że zarząd PKP Cargo realizuje wszystkie zobowiązania wobec pracowników. - Realizowany jest pakt gwarancji pracowniczych, zawarty z pracownikami przed debiutem spółki na giełdzie w 2013 r. Nie ma mowy o zwalnianiu jakichkolwiek pracowników, nie ma mowy o łamaniu jakichkolwiek elementów zobowiązań, jakie zostały złożone w momencie prywatyzacji- dodał Purwin.
Zapowiedziany przez związkowców strajk miał mieć charakter kroczący; mieli go rozpocząć pracownicy Śląskiego Zakładu PKP Cargo w Tarnowskich Górach. W kolejnych dniach do protestu miały się przyłączać pozostałe zakłady spółki w całym kraju. Związkowcy domagają się podwyżek dla pracowników w wysokości 250 zł netto. Byli także przeciwni decyzji o przeniesieniu pracowników z Tarnowskich Gór do centrali w Katowicach.
Spór zbiorowy na tle płacowym w PKP Cargo trwa od lutego br. W ocenie związkowców zarząd spółki nie realizuje zapisów paktu gwarancji pracowniczych podpisanego przed debiutem giełdowym spółki, zgodnie z którymi załoga miała zapewniony coroczny wzrost wynagrodzeń. Zarząd PKP Cargo wskazuje z kolei, że podniósł od 1 lipca br. pensje o 200 zł i wyczerpuje to możliwości spółki.
PKP Cargo podała w czwartek wyniki finansowe za III kw. Prezes Purwin poinformował, że od lipca do września PKP Cargo wypracowała zysk netto w wysokości 64 mln zł, przy przychodach na poziomie 1,2 mld zł. To o 35 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 r.
Po III kw. zysk netto grupy PKP Cargo wyniósł 221 mln zł i był o 3 proc. niższy niż po III kw. 2014 r. (227 mln zł). - Po dziewięciu miesiącach koszty działalności grupy wyniosły 3 mld zł. Poziom kosztów obniżyły m.in. Programy Dobrowolnych Odejść przeprowadzone w 2015 r. Na inwestycje PKP CARGO przeznaczyło blisko 350 mln zł - dodał Purwin.
Członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych Jacek Neska podkreślił, że wprawdzie trudna sytuacja branży górniczej od początku roku wpływała na PKP Cargo, jednak w III kwartale przewozy węgla wzrosły o 14 proc. rdr.
- Przewieźliśmy natomiast mniej kruszyw i materiałów budowlanych. Ponad dziesięcioprocentowy spadek rok do roku w kategorii kruszyw i materiałów budowlanych jest konsekwencją opóźnionego startu inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Słabsze okazały się też przewozy metali, rud i złomu - tutaj spadek wyniósł 7 proc. w ujęciu rocznym. Przyczyniła się do tego niestabilna sytuacja na Wschodzie, powodująca spadek importu z Rosji i Ukrainy - wskazał Neska.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.