Wydanie 67,5 mld zł do 2023 r. na inwestycje w infrastrukturę kolejową, zakłada "Krajowy program kolejowy do 2023 roku", który ustanowił we wtorek (15 września) rząd w drodze uchwały - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu. Cel programu to wzmocnienie roli transportu kolejowego.
Jak poinformowało CIR, efektem realizacji programu ma być m.in. skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi polskimi miastami, zaproponowanie alternatywnego w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego środka transportu; zdecydowane zwiększenie dostępności komunikacyjnej wielu regionów kraju, także dla tzw. ściany wschodniej oraz Polski zachodniej i wzmocnienie powiązań międzyregionalnych, nie tylko w relacjach kolejowych do stolicy.
Krajowy Program Kolejowy (KPK) przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które będzie też nadzorować jego realizację. Wykonawcą programu będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
"To ważny dzień dla transportu kolejowego w Polsce. Decyzja rządowa to uruchomienie finansowania historycznie największej liczby projektów inwestycyjnych. KPK to dwukrotnie więcej pieniędzy na kolej niż w kończącej się perspektywie finansowej" - powiedział, cytowany w komunikacie PKP PLK, prezes spółki Andrzej Filip Wojciechowski. Wskazał, że Krajowy Program Kolejowy to strategia, która określi rolę kolei na najbliższe lata.
Natomiast, cytowany w komunikacie, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Marcin Mochocki podkreślił, że "dzięki inwestycjom w infrastrukturę kolejową (...) nadrobimy sięgające wielu dekad zaległości i zagwarantujemy dynamiczny rozwój transportu towarów".
"To historyczna szansa dla polskiej kolei i całego systemu transportowego kraju" - mówił.
Przed posiedzeniem rządu premier Ewa Kopacz powiedziała, że celem programu jest m.in. zwiększenie dostępności transportowej, poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu kolejowego oraz poprawa efektywności sektora transportowego. Z kolei minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak podała, że jeśli chodzi o finansowanie programu (w sumie 67,5 mld zł), najważniejsze są środki unijne; z tych środków na realizację programu ma pójść 51,6 mld zł.
Na podstawie "Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku - Infrastruktura kolejowa zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe" opracowany zostanie szczegółowy plan realizacji inwestycji kolejowych, który będzie zatwierdzany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwo Finansów, a w przypadku realizacji programów regionalnych przez ministra odpowiedzialnego za rozwój regionalny.
Planowane inwestycje zostały podzielone w KPK na listę podstawową i rezerwową. Jak wskazano, w pierwszej kolejności będą realizowane inwestycje z listy podstawowej, zaś w przypadku oszczędności - z listy rezerwowej.
Do najważniejszych zadań zapisanych w programie należą: poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji, osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego, inwestycje w ciągu tzw. "Magistrali Wschodniej" na trasach: Rzeszów - Kielce - Lublin - Białystok - Olsztyn, wdrażanie systemu ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, poprawa jakości oferty i bezpieczeństwa infrastruktury udostępnianej przewoźnikom przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
KPK zakłada także lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawę połączeń między miastami wojewódzkimi, a także zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni, poprawa stanu technicznego linii ważnych dla ruchu towarowego, m.in.: zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.