Prawie 5,2 mln pasażerów skorzystało od stycznia do czerwca br. z warszawskiego Lotniska Chopina - poinformował dziennikarzy dyrektor lotniska Michał Kaczmarzyk. Port zarobił w tym czasie 79,5 mln zł. To pierwszy zysk od 2012 r.
Jak wskazał Kaczmarzyk, w zeszłym roku strata netto Polskich Portów Lotniczych (PPL) przekroczyła 88,6 mln zł, a w 2013 r. sięgnęła aż 318,4 mln zł. Dyrektor wyjaśnił, że wyniki poprawiły się m.in. dzięki restrukturyzacji, która jest prowadzona w przedsiębiorstwie. Zakończyła się już restrukturyzacja zatrudnienia, dzięki której zmniejszyło się ono o około 900 osób, do około 1350 pracowników.
- Skutek jest taki, że oszczędzamy około 100 mln zł rocznie na budżecie wynagrodzeń - wskazał dyrektor.
W ramach restrukturyzacji zatrudnienia władze przedsiębiorstwa wypowiedziały także zakładowy układ zbiorowy pracy - w efekcie pracownikom nie przysługują już 36-miesięczne odprawy.
Od początku roku do końca czerwca przez warszawski port przewinęło się ponad 5,17 mln pasażerów, czyli o 7,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. W ruchu międzynarodowym podróżowało ponad 4,6 mln osób (wzrost o 9,1 proc.), a w krajowym 557 tys. (spadek o 4,8 proc.).
- Znaczący udział w tym wyniku miały tanie linie lotnicze, które przewiozły prawie milion pasażerów -podkreślił Kaczmarzyk.
W całym 2015 r. z portu może skorzystać ponad 11 mln pasażerów.
Warszawskie lotnisko ma ambicje zostać największym w regionie. Jak wyjaśnił dyrektor portu, tradycyjne stołeczne lotnisko porównuje się z portami w Pradze i Budapeszcie. O ile Lotnisko Chopina obsługuje więcej pasażerów niż to w Budapeszcie, to wciąż mniej niż praski port.
- Lotnisko Chopina obsługuje głównie klientów biznesowych. W weekendy ruch znacznie spada. Tymczasem w Pradze czy Budapeszcie jest odwrotnie - w weekendy rośnie, ponieważ ludzie przylatują tam zwiedzać. Chcemy zawalczyć także o takiego klienta turystycznego - powiedział Kaczmarzyk.
Dodał, że władze lotniska rozmawiają na ten temat z liniami lotniczymi i władzami Warszawy, ale jest jeszcze za wcześnie, by ujawniać szczegóły.
- Myślę, że w 2016 r. jest realna szansa, że możemy prześcignąć Pragę pod względem liczby pasażerów - ocenił dyrektor warszawskiego lotniska.
Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce i jednym z największych w Europie Centralnej. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, General Aviation oraz cargo. W 2014 r. z usług lotniska skorzystało ponad 10,5 mln pasażerów - to blisko połowa całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. Na lotnisku operuje 28 regularnych przewoźników (w tym czterech niskokosztowych), którzy w sezonie letnim 2015 obsługują połączenia do 85 portów w 43 krajach na czterech kontynentach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.