Od soboty rozpoczyna się w Zabrzu przebudowa torowisk tramwajowych wbudowanych w odcinki kilku głównych, przelotowych ulic. Planowane do końca września prace wiążą się m.in. z przeorganizowaniem ruchu samochodowego na terenie miasta.
Chodzi o jedno z ostatnich zadań wartego ok. 850 mln zł obecnego unijnego projektu modernizacji infrastruktury w regionie. Do końca września br. należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie zamierza przebudować w Zabrzu łącznie ok. 3,5 km torowisk.
Jedna część robót obejmie torowiska wbudowane w ulice Lutra, Brysza i Wolności w centrum miasta, druga - odcinek w ul. Bytomskiej w dzielnicy Biskupice. Łącznie wymienionych ma tam zostać kosztem 25,4 mln zł brutto prawie 3,5 km pojedynczych torów.
Według informacji dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej Kazimierza Ladzińskiego prace w centrum miasta mają objąć dwa odcinki torów. Jeden z nich wiedzie od przebudowanego już wcześniej toru w ul. 3 Maja, przez ul. Lutra, Plac Krakowski i ul. Brysza do połączenia z torami w ul. Wolności (wraz z rozjazdami). Drugi to odcinek ul. Wolności: od wyremontowanego w poprzednich latach miejskiego deptaka (rejon ul. Stalmacha, Średniej i Dworcowej) przez rozjazdy przy skrzyżowaniu z ul. Brysza, do miejsca, w którym tory opuszczają jezdnię przy browarze.
Na skrzyżowaniu ulic Brysza i Wolności ma ponadto powstać nowy jednotorowy łącznik umożliwiający (dzięki układowi dodatkowych rozjazdów) skręt z ul. Brysza w ul. Wolności w kierunku Rudy Śląskiej i odwrotnie.
W związku z tymi pracami zamknięte zostaną ulice Lutra i Brysza, a odcinek ul. Wolności od skrzyżowania z ul. Stalmacha będzie jednokierunkowy do wysokości browaru (z ruchem w kierunku Rudy Śląskiej). Objazd dla samochodów jadących w stronę centrum i Bytomia przewidziano Drogową Trasą Średnicową (lub ul. Monte Cassino i Roosevelta), a dalej ul. gen De Gaulle'a. Komunikacja miejska będzie kierowana przez ul. Monte Cassino, Dworcową lub Plac Wolności. Tramwajowa linia nr 3 będzie kursowała z Mikulczyc do Zaborza; do Makoszów zamiast niej pojedzie autobus.
W dzielnicy Biskupice, gdzie już wcześniej wyremontowano odcinek dwutorowego torowiska w ul. Bytomskiej między ul. Chrobrego i ul. Drzymały, projekt zakłada wymianę pozostałych odcinków torów wbudowanych w ul. Bytomską: między ulicami Młyńską i Chrobrego, a także między ulicami Drzymały i Zamkową. Tam jako objazd między ul. Zamkową, a centrum miasta, wskazana została Aleja Jana Nowaka-Jeziorańskiego (droga krajowa nr 88) i ul. Mikulczycka.
Tramwajowe roboty w Zabrzu będą jednymi z ostatnich w ramach drugiego etapu projektu Tramwajów Śląskich pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Współfinansuje go Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Pierwotny zakres przedsięwzięcia (pierwszy jego etap) objął m.in. remonty 48 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Dzięki temu, że w przetargach uzyskano ceny niższe od zakładanych, projekt rozszerzono o drugi etap. To m.in. modernizacja kolejnych 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą, budowa myjni w Katowicach i modernizacja układów sterowania ruchem.
Wartość brutto obu etapów to 851,47 mln zł. Wszystkie prace muszą być gotowe przed końcem 2015 r. Prócz rozpoczynanych prac w Zabrzu trwa jeszcze m.in. przebudowa torowiska linii nr 7 w Świętochłowicach. Od ub. tygodnia zawieszono tam kursowanie tramwajów i zamknięto ważne skrzyżowanie w dzielnicy Piaśniki w osi wschód-zachód (ul. Chorzowska - 3 Maja).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.