Konsorcjum ośmiu instytucji finansowych udzieli spółce Lotos Asfalt kredytu inwestycyjnego do 432 mln dolarów oraz kredytu obrotowego do 300 mln zł na realizację na terenie rafinerii w Gdańsku nowoczesnej instalacji o wartości 2,2 mld zł w ramach Projektu EFRA.
We wtorek (30 czerwca) w Gdańsku konsorcjum instytucji finansowych podpisało umowy kredytowe ze spółką Lotos Asfalt.
W skład konsorcjum wchodzą: sześć banków (Pekao S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programu "Inwestycje Polskie", PKO BP S.A., Societe Generale S.A., BZ WBK S.A., Bank Millennium S.A.) oraz dwie spółki z Grupy PZU (Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. i Powszechny Zakład Ubezpieczeń Na Życie S.A.).
Podano, że zgodnie z zawartymi umowami kredytowymi konsorcjum udzieli spółce Lotos Asfalt kredytu inwestycyjnego w wysokości do 432 mln dolarów, czyli na sfinansowanie 70 proc. wartości inwestycji oraz kredytu obrotowego w kwocie do 300 mln zł. Pozostała część nakładów na inwestycję sfinansowana będzie środkami własnymi koncernu. Całkowite nakłady na realizację Projektu EFRA to kwota ok. 2,2 mld zł.
Poinformowano, że realizowana inwestycja oznacza efektywną rafinację, czyli głębszy niż obecnie stopień przerobu ropy naftowej, co pozwoli na osiągnięcie o dwa dolary wyższej niż obecnie marży na przerobie każdej baryłki surowca. Dzięki realizacji Programu EFRA instalacje produkcyjne rocznie wygenerują ok. 900 tys. ton wysokomarżowych produktów (przede wszystkim oleju napędowego i paliwa lotniczego).
Prezes zarządu Grupy Lotos Paweł Olechnowicz podczas briefingu we wtorek po południu w Gdańsku zwrócił uwagę, że Projekt EFRA "jest naturalnym zakończeniem realizacji pełnego technologicznego procesu przerobu ropy naftowej możliwego dzięki wybudowaniu nowoczesnych instalacji rafineryjnych w ramach Programu 10+". Jak tłumaczył, dzięki głębszemu przerobowi ropy naftowej firma osiągnie wyższe marże, zaoferuje większy wolumen poszukiwanych na rynku produktów, a w konsekwencji osiągnie lepszy wynik finansowy, dając wymierne korzyści swoim akcjonariuszom.
Dodał, że podpisanie umowy kredytowej "otwiera drogę dla zawarcia umowy na realizację, czyli podpisanie kontraktu z wykonawcą i rozpoczęcie realizacji inwestycji". Podał, że zakończenie inwestycji planowane jest za trzy lata.
Olechnowicz zaznaczył, że rafineria w Gdańsku jest najbardziej technologicznie rozwiniętą firmą rafineryjną, przerabiającą ropę naftową, na świecie.
Wiceprezes zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos Mariusz Machajewski powiedział, że Projekt EFRA jest drugim, największym projektem realizowanym przez Grupę Lotos w swojej historii o wartości pół miliarda euro. Wyjaśnił, że dzięki instalacji rafineria będzie mogła produkować dużo więcej produktów wysokomarżowych, czyli paliw silnikowych, oleju napędowego i benzyny, a mniej niskomarżowych, czyli głównie ciężkiego oleju opałowego i asfaltu.
Liderem konsorcjum instytucji finansowych jest Bank Pekao. Wiceprezes Zarządu Banku Pekao odpowiedzialny za bankowość korporacyjną. Andrzej Kopyrski powiedział podczas briefingu, że "jest to projekt unikalny". "Szacujemy, że jest to największy projekt tego typu w ostatnich 24 miesiącach i prawdopodobnie jedyny projekt, który przekłada się na moce przemysłowe w Polsce". Ocenił, że "problemem polskiej gospodarki jest brak inwestycji w przemysł i pod tym względem odstajemy od sąsiadów w Europie". Zwrócił uwagę, że "tego typu projekty zmieniają dynamikę polskiej gospodarki".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.