PERN "Przyjaźń" chce poprzez współpracę z Politechniką Warszawską wprowadzać opracowane przez naukowców innowacyjne rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo infrastruktury technicznej spółki, w tym rurociągów i zbiorników oraz obniżą koszty jej eksploatacji.
Umowę o współpracy badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej PERN podpisał z wydziałem inżynierii materiałowej Politechniki Warszawskiej - poinformowała w czwartek spółka. To trzecia z kolei umowa PERN z wyższą uczelnią techniczną w Polsce, dzięki której spółka wprowadzać ma innowacyjne rozwiązania techniczne.
- Bardzo wysoko cenimy specjalistów z Politechniki Warszawskiej i liczymy na opracowania oraz wdrożenie nowych technik i metod diagnostycznych do oceny stanu technicznego maszyn, urządzeń i systemów infrastruktury transportu rurociągowego i magazynowania ropy naftowej oraz produktów naftowych - powiedział prezes PERN Marcin Moskalewicz.
Jak zaznaczył PERN, celem umowy z Politechniką Warszawską jest wykorzystanie nowatorskich rozwiązań technicznych opracowanych przez naukowców tej uczelni, co zwiększyć ma bezpieczeństwo techniczne infrastruktury technicznej eksploatowanej przez spółkę, w tym jej niezawodność, obniżając jednocześnie ryzyko awarii.
Efektem ma być również obniżenie kosztów eksploatacji infrastruktury technicznej PERN. Spółka chce m.in. poprzez nowatorskie metody diagnostyczne prowadzić bezinwazyjne badania stanu technicznego zbiorników magazynowych oraz usuwać z nich osady bez potrzeby wchodzenia do przestrzeni roboczej tych obiektów, a także wykonywać specjalistyczne badania stanu technicznego swych rurociągów, w tym technologicznych i liniowych.
Według PERN, zawarta z Politechniką Warszawską umowa "przewiduje wykorzystanie do prac badawczych środków unijnych, oraz wspólne występowanie do właściwych instytucji i organów o racjonalizacje przepisów technicznych w zakresie uznania najnowszych metod i technik badawczych". Wcześniej, w 2013 r., PERN podpisał dwie umowy o współpracy naukowo-badawczej z Politechniką Gdańską oraz z filią Politechniki Warszawskiej w Płocku.
PERN jest jednoosobową spółka Skarbu Państwa, strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Tłoczy ropę naftową z Rosji - ok. 50 mln ton rocznie - do rafinerii krajowych: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. Spółka zarządza na terenie kraju siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc.
W maju PERN rozpoczął wdrażanie nowoczesnego systemu informatycznego, wspomagającego pracę rurociągów oraz baz magazynowych, który ułatwi planowanie transportu i składowania nawet 100 gatunków ropy naftowej. W przyszłości obejmie on transport i magazynowanie produktów ropopochodnych oraz chemikaliów.
Nowy system informatyczny zostanie zainstalowany m.in. w budowanym przez PERN od 2013 r. Terminalu Naftowym w Gdańsku. Będzie on służył do przeładunku i składowania ropy naftowej oraz paliw gotowych, a także produktów chemicznych. Terminal ma zapewnić m.in. elastyczność dostaw ropy naftowej dla polskich i niemieckich rafinerii. Realizacja całego przedsięwzięcia podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy, obejmujący m.in. budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy, ma być finalizowany z końcem 2015 r. Drugi etap ma potrwać do 2018 r. Łączny koszt całej inwestycji to 826 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.