10 marca na stacji komunikacyjnej zlokalizowanej w al. Niepodległości w Warszawie zarejestrowano średniodobową wartość pyłowego zanieczyszczenia powietrza na poziomie 156 mikrogramów w metrze sześciennym. Dopuszczalna dobowa norma zanieczyszczeń w tym dniu została przekroczona zatem ponad trzykrotnie - alarmuje Dariusz Kraszewski ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze. Zanieczyszczenia generują głównie samochody osobowe. Można poprawić jakość powietrza tylko przez zmniejszenie ruchu samochodowego w centrach dużych miast.
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze powstało w 1994 r. Określa się jako niezależna organizacja ekologiczna "dążącą do poprawy jakości życia mieszkańców, w szczególności osób niezmotoryzowanych i pragnących mieszkać w zdrowym i przyjaznym człowiekowi otoczeniu. "
10 marca był jednocześnie 36. dniem z przekroczeniem dopuszczalnej normy zanieczyszczeń powietrza, który został odnotowany na tej stacji. Tymczasem dopuszczalna norma przekroczeń to 35 dni w roku.
- Można więc śmiało powiedzieć, że 10 marca Warszawa wyczerpała limit dni z przekroczeniami dopuszczalnej normy zanieczyszczeń powietrza na rok 2015. Mimo łagodnej zimy (a więc mniejszych potrzeb w zakresie ogrzewania), limit zanieczyszczeń udało się wyczerpać nawet szybciej niż w 2012 r., w którym nastąpiło to 17 marca - podkreśla Kraszewski.
Powietrze w stolicy degraduje przede wszystkim nadmierny ruch samochodowy, odpowiadający za ponad 65 proc. zanieczyszczeń pyłowych emitowanych w Warszawie. W opinii organizacji ekologicznych władze Warszawy powinny ograniczyć ruch samochodowy w centrum miasta i postawić na rozwój komunikacji miejskiej.
W Polsce trwa dyskusja o bezpłatnej komunikacji publicznej. Jak na razie w niewielu miastach z dyskusji przeszło się do czynów. Pierwszym większym miastem, w którym można za darmo jeździć autobusami komunikacji miejskiej są Żory, w województwie śląskim. Czy komunikacja miejska będzie darmowa w Warszawie? Raczej nie, zważywszy, że ubiegający się o urząd prezydenta stolicy Czesław Bielecki lansował w swym programie takie rozwiązanie. Spotkało się ono ze zdecydowaną krytyką Hanny Gronkiewicz-Waltz.
Czy będzie bezpłatna (lub mniej płatna) w aglomeracji śląskiej obsługiwanej przez KZK GOP? Bezpłatna jest od dawna dla osób uprawnionych (np. policjantów na służbie, dzieci do lat 4. itd.). Na całkowicie bezpłatną, taką jak w Żorach nie należy liczyć. Na obniżki wyśrubowanych cen biletów (raczej) także, choć z początkiem roku KZK GOP chwalił się, że obniży ceny biletów, bo staniało paliwo.
Tymczasem duże, czasem większe od Katowic i Warszawy, miasta walczą z zanieczyszczeniami powodowanymi przez wzmożony ruch samochodowy na dwa sposoby: albo wprowadzają limitowany wjazd do centrum miasta (np. w Paryżu w jeden dzień będą mogły wjechać auta z numerem końcowym nieparzystym, w drugi - z parzystym), albo też wprowadzają bezpłatną komunikację wraz z mechanizmami skłaniającymi do przemieszczania się po mieście nią a nie samochodami.
Tu można zobaczyć, w którym mieście w świecie komunikacja miejska jest darmowa.
A oto wykaz miast i gmin w Polsce, w których funkcjonuje bezpłatna komunikacja (w różnej wersji, często dość okrojonej) lub dostępne są bardzo tanie bilety (stan na marzec 2015 r.):
• Stryków (woj. łódzkie) - dla mieszkańców - od 2009 r.
• Legionowo (woj. mazowieckie) - dwie bezpłatne linie dla mieszkańców - od 2010 r.
• Kraśnik (woj. lubelskie) - dla bezrobotnych - od 2011 r.
• Ząbki (woj. mazowieckie) - dla mieszkańców - od 2011 r.
• Nysa (woj. opolskie) - dla kierowców - od 2012 r.
• Płock (woj. mazowieckie) - jedna linia tylko w weekendy - od 2012 r.
• Kielce (woj. świętokrzyskie) - dwie linie w centrum dla wszystkich - od 2013 r.
• Gorlice (woj. małopolskie) - dla mieszkańców w weekendy - od 2013 r.
• Pawłowice (woj. śląskie) - bardzo tanie bilety (1 zł za dzień, 15 zł za miesiąc) - od 2013 r.
• Gostyń (woj. wielkopolskie) - dla wszystkich - od 2014 r.
• Radom (woj. mazowieckie) - dla bezrobotnych - od 2014 r.
• Gdańsk (woj. pomorskie) - dla bezrobotnych i nowo zatrudnionych przez pierwsze 3 miesiące - od 2014 r.
• Otmuchów (woj. opolskie) - dla mieszkańców wsi dojeżdżających do Otmuchowa i sąsiedniego miasta (Nysa) - od 2014 r.
• gmina Bełchatów (woj. łódzkie) - dla mieszkańców, dojazd do najbliższego miasta (Bełchatów) - od 2014 r.
• Pomiechówek (woj. mazowieckie) - bardzo tanie bilety (1 zł za bilet jednorazowy, 20 zł za miesiąc w obrębie jednej linii, 30 zł za miesiąc w obrębie wszystkich linii) - od 2014 r.
• Żory (woj. śląskie) - dla wszystkich - od 2014 r.
• Wałbrzych (woj. dolnośląskie) - dla kierowców każdego pierwszego dnia miesiąca - od 2014 r.
• Świerklany (woj. śląskie) - dla mieszkańców - od 2014 r.
• Goleniów (woj. zachodniopomorskie) - dla wszystkich - od 2014 r.
• powiat lubiński (woj. dolnośląskie): gmina Lubin - dla mieszkańców - od 2014 r., miasto Lubin - dla wszystkich - od 2014 r., miasto Ścinawa - dla wszystkich - od 2015 r.
• Zielonka (woj. mazowieckie) - od 2014 r.
• Ornontowice (woj. śląskie) - dla mieszkańców - od 2014 r.
• powiat kluczborski (woj. opolskie) - dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - od 2014 r.
• Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa (Boguchwała, Głogów Małopolski, Chmielnik, Trzebownisko, Czarna) (woj. podkarpackie) - dla mieszkańców od 2014 r.
• Jelenia Góra (woj. dolnośląskie) - dla mieszkańców pierwszego dnia każdego miesiąca, dni poprzedzające długie weekendy - od 2014 r.
• Mława (woj. mazowieckie) - dla mieszkańców - od 2014 r.
• Rzeszów plus trzy sąsiednie gminy (Tyczyn, Świlcza i Krasne) (woj. podkarpackie) - dla bezrobotnych- od 2014 r.
• Nowogard (woj. zachodniopomorskie) - od 2014 r.
• Polkowice (woj. dolnośląskie) - od 2014 r.
• Głowno (woj. łódzkie) - dla mieszkańców - od 2015 r.
(Źródło: facebook, Tak dla bezpłatnej komunikacji).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
W 2010 r. pan Bielecki kandydował na prezydenta Warszawy (można sobie wygooglać)i wówczas również obiecywał/wnosił o bezpłatną komunikację i pan Sasin 4 lata później ten wątek rozwinął. W Lubinie fakt. MIała być, ale radni odrzucili projekt uchwały
Czesław Bielecki? przecież kandydatem PiS, który lansował bezpłatną komunikację w Warszawie był Jacek Sasin. Macie dobrą merytorycznie stronie "Tak dla Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej", korzystajcie z niej niewybiórczo.
Proszę Was czytajcie wcześniej co wrzucacie. Nie Lublin, a Lubin na Dolnym Śląsku ma bezpłatną komunikację.