Trójbarwny, czarno-biało-brunatny minerał (symbolizujący wiedzę, współdziałanie i rolę dla świata) jest od niedawna nowym graficznym znakiem rozpoznawczym KGHM Polska Miedź, która przyjęła nową globalną strategię i wspólne dla spólek całej grupy zasady identyfikacji korporacyjnej.
Wyrazem zmian jest nowa strona internetowa kghm.com, którą uruchomiono na przełomie lutego i marca tego roku. KGHM nie miał dotąd jednorodnej oprawy graficznej, ale korzystał z pomarańczowych lub "miedziowych" (złoto-brązowych) barw a nazwę firmy zapisywano różnymi krojami liter. Teraz wszystkie przedsięwzięcia KGHM w Polsce, Kanadzie, Chile i Stanach Zjednoczonych oznaczane będą jednakowym, unowocześnionym logo oraz ustalonymi kolorami i firmowym kształtem czcionek.
Romb-minerał ma znaczenie
Romboidalny znak przedstawia minerał, którego trzyczęściowa konstrukcja symbolizować ma wiedzę, współdziałanie i rolę dla świata. Zależności pomiędzy tymi pojęciami i związek z działalnością KGHM objaśnia Departament Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej firmy:
- Dzięki wiedzy i doświadczeniu pracowników, KGHM wydobywa i przetwarza cenne zasoby ziemi, umożliwiając rozwój nowoczesnego świata. Wiedza stanowi najcenniejszy zasób KGHM, zaś wieloletni i stabilny rozwój spółki jest w dużej mierze efektem współdziałania. Jednocześnie źródłem istnienia, rozwoju i sukcesu spółki jest miedź - jeden z najbardziej niezwykłych metali na ziemi, od tysiącleci odgrywający kluczową rolę w rozwoju ludzkości. Odkrywając nowe pokłady możliwości, KGHM dostarcza światu kolejne cenne metale, a także doskonali efektywne i przyjazne środowisku metody wydobycia i przetwórstwa - czytamy na nowej stronie KGHM.
Wizerunek ważny w świecie
- W Polsce KGHM jest świetnie postrzegany - mówi Krzysztof Tomczak, dyrektor do spraw badań agencji Millward Brown. - Ale ponieważ spółka staje się firmą globalną, musi zadbać o swój wizerunek na świecie. Nowa marka ma pomóc w zdobywaniu dobrych zagranicznych pracowników, którzy będą wybierać pomiędzy KGHM a innymi prestiżowymi firmami. Chcąc mieć najlepszą załogę, trzeba zrobić taki krok - tłumaczy.
Zmianę wizerunku KGHM postanowiono wdrażać stopniowo. Na początku grudnia 2014 r. spółka ujawniła na olśniewającej gali w Legnicy założenia nowej identyfikacji korporacyjnej. W połowie tego roku wszystkie kopalnie i projekty górnicze w Europie oraz Ameryce Północnej i Południowej posługiwać się będą wspólną marką KGHM (przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowych nazw prawnych).
Zagranica zwiększy udział
- Jesteśmy jedną firmą, mamy wspólne cele i pod jedną marką stawiamy czoło strategicznym wyzwaniom - mówi Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź, zapowiadając rekordowe inwestycje spółki w poszukiwania i produkcję w Polsce i na świecie. Zapowiada, że za 6 lat udział produkcji miedzi z kopalń zagranicznych wzrośnie z 17 proc. do 40 proc., mimo że i w Polsce planuje się zwiększyć możliwości wydobywcze o ok. 2 mln t rudy.
Pięć wartości od Lubina po Chile
Wynajęci przez KGHM specjaliści przeprowadzili kompleksowe badanie wizerunku i reputacji firmy na świecie. Okazało się, że pracownicy KGHM w Polsce, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Chile wskazali na 5 wartości, które są im jednakowo bliskie: są to bezpieczeństwo, współdziałanie, zorientowanie na wyniki, odpowiedzialność i odwaga.
Postanowiono, że bez względu na lokalizację kopalń i projektów górniczych marka KGHM powinna kojarzyć się z tymi samymi wartościami i najwyższym standardem.
Po co im wspólna marka?
Dlaczego tak ważna jest dla KGHM rozpoznawalna i jednolita marka?
- Dla naszych kontrahentów i partnerów biznesowych nie ma znaczenia, gdzie wyprodukowaliśmy daną tonę miedzi. Liczy się nasza marka, która od ponad półwiecza jest gwarancją najwyższej jakości. To dlatego w ramach całej grupy unifikujemy działy zajmujące się sprzedażą, zakupami i procesami wspierającymi biznes. Jako silna grupa kapitałowa możemy uzyskać lepsze warunki finansowania inwestycji i zakupu sprzętu. Dzięki temu, że jesteśmy obecni na czterech kontynentach, po obu stronach Atlantyku i Oceanu Spokojnego, zyskujemy unikatową przewagę konkurencyjną i możliwość elastycznego reagowania na potrzeby rynku - mówi Jarosław Romanowski, wiceprezes KGHM ds. finansowych.
W bazie wiedza i nowoczesność
Ponieważ fundamentem strategii KGHM jest nowoczesność, wynalazczość, badania i postęp techniczny w ramach całej grupy zacznie działać wspólne Centrum Wiedzy, które zapewniać ma dostęp do nowoczesnych technologii. W ramach międzynarodowych programów wymiany polscy, kanadyjscy, chilijscy i amerykańscy pracownicy KGHM zdobywają doświadczenie w różnych częściach świata.
- Międzynarodowa różnorodność działających w KGHM kopalń i projektów jest naszą wielką siłą, ale też wyzwaniem. Jesteśmy jedną firmą, ale działamy na różnych kontynentach, w ramach odmiennych systemów prawnych, kultur i tradycji górniczych. Dlatego integracja całej grupy kapitałowej następuje stopniowo. Dumni z ponadpółwiecznej tradycji polskiego górnictwa miedziowego stajemy się ambasadorem polskiego biznesu na świecie. Jednocześnie stale zmieniamy się, inwestujemy i pracujemy nad tym, by nasza globalna marka pomagała w rozwoju polskich i międzynarodowych projektów - mówi Marcin Chmielewski, wiceprezes KGHM ds. korporacyjnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.