REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
17 grudnia 2014 19:04 Polska Agencja Prasowa 4.4 tys. odsłon

Częstochowa: zamówili 40 autobusów gazowo-elektrycznych

Już niedługo po Częstochowie będą krążyć autobusy hybrydowe o napędzie gazowo-elektrycznym
fot: Krystian Krawczyk

40 nowych autobusów miejskich o napędzie gazowo-elektrycznym zamówiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie. Tego rodzaju napęd hybrydowy nie był dotąd stosowany w Polsce - obok Częstochowy 10 takich autobusów wyjedzie jeszcze na ulice Gdyni.

Oba te miasta zdobyły dofinansowanie na zakup nowych pojazdów w programie Gazela koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do programu z pulą środków 80 mln zł, w którym można było uzyskać środki tylko na autobusy o takim hybrydowym napędzie, złożono 32 wnioski (łącznie o 643,6 mln zł na 362 autobusów).

Dofinansowanie ostatecznie przyznano Gdyni i Częstochowie. W przypadku Gdyni wsparcie z NFOŚiGW wynosi ok. 14 mln zł (pojazdy będą kosztowały nieco ponad 15 mln zł). Częstochowa nie musi nic dopłacać - z Gazeli otrzymuje blisko 65,95 mln zł - płacąc za zamawiane pojazdy 65,85 mln zł.

W środę (17 grudnia) umowę na dostawę autobusów do Częstochowy podpisali przedstawiciele tamtejszego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji oraz wyłonionej w przetargu spółki Lider Trading - producenta wytwarzanych w Solcu Kujawskim autobusów marki Solbus (obecny termin otwarcia ofert w przetargu gdyńskim to 7 stycznia 2015 r.).

- Jesteśmy dumni, że to właśnie w Częstochowie udało się pozyskać środki w ramach ogólnopolskiego konkursu i że to nasze miasto będzie wprowadzać nowe technologie w komunikacji zbiorowej z korzyścią dla mieszkańców i ekologii - mówił podczas środowej uroczystości wiceprezydent miasta Jarosław Marszałek.

Jednym z założeń programu Gazela jest bowiem ograniczenie emisji dwutlenku węgla. 40 nowych autobusów pozwoli też na częściową wymianę liczącego ok 140 pojazdów taboru częstochowskiego MPK. Obecnie nadal ok. 50 autobusów z tej liczby to wiekowe ikarusy model 280 lub nieco nowszej serii 400.

O otrzymaniu dofinansowania na gazowo-elektryczne hybrydy Częstochowa dowiedziała się wiosną br. Ogłoszony w sierpniu przetarg podzielono na dwie części. Pierwsza z nich dotyczyła 25 nowych autobusów jednoczłonowych, druga - 15 nowych autobusów przegubowych. W obu tych częściach napłynęło tylko jedno zgłoszenie.

Firma Lider Trading ma czas na wyprodukowanie i dostarczenie 40 nowych autobusów do 30 listopada 2015 r. Jak podało miasto, wykonawca zapowiedział, że testy hybrydowego autobusu rozpoczną się na ulicach Częstochowy jeszcze w pierwszym półroczu 2015 r.

Testowana konstrukcja będzie prototypem. Na rynek trafiały już bowiem autobusy marki solbus z napędem gazowym, w tym napędzane skroplonym gazem ziemnym LNG (11 sztuk dla Olsztyna). Oferta tego producenta obejmuje też autobusy z napędem elektrycznym. Dotąd jednak nie było solbusów wykorzystujących oba te rozwiązania.

Choć na ulicach polskich miast jeżdżą już autobusy hybrydowe (z podwójnym napędem), wykorzystują - obok napędu elektrycznego - silniki wysokoprężne. Wprowadzenie do eksploatacji hybryd z silnikami na gaz sprężony (CNG) będzie wiązało się z budową w Częstochowie pierwszej stacji tankowania tym paliwem. Budowana przez MPK stacja ma być ogólnodostępna.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • SKIAF
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Trwa akcja ratownicza w kopalni Staszic-Wujek
25 listopada 2024
34.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]