Projekt budowy przedłużenia tramwaju linii nr 15 w Sosnowcu może ruszyć najwcześniej pod koniec 2015 r. - uważa nowy prezydent tego miasta Arkadiusz Chęciński (PO). Ma to być pierwszy zupełnie nowy odcinek sieci tramwajowej w aglomeracji katowickiej od 1982 r.
O trwających i przygotowanych inwestycjach tramwajowych w Sosnowcu Chęciński mówił podczas środowego (17 grudnia) śniadania prasowego.
Planowane przedłużenie trasy "piętnastki" w Sosnowcu - docierającej obecnie do pętli na osiedlu Zagórze - jest największym przedsięwzięciem kolejnego unijnego projektu infrastrukturalnego, który przygotowuje spółka Tramwaje Śląskie. Cały szacowany wstępnie na 775 mln zł projekt mają wesprzeć środki Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
Dotychczasowy, warty ponad 850 mln zł unijny projekt modernizacji infrastruktury umożliwił Tramwajom Śląskim przeprowadzenie m.in. modernizacji ponad 60 km torowisk w sześciu miastach regionu, w tym w Sosnowcu (część prac - po rozszerzeniu projektu zakończy się w 2015 r.), zakupy 42 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów.
Chęciński, który przed wyborami był członkiem zarządu woj. śląskiego, był w środę pytany, kiedy - z punktu widzenia miasta - mógłby rozpocząć się projekt przedłużenia linii "piętnastki". Kreśląc harmonogram prac, przed którymi stoi m.in. urząd marszałkowski, uznał przyszłoroczny termin za "bardzo ambitny - mało realny".
- Gdzieś w urzędzie marszałkowskim pojawiają się informacje, że tego typu inwestycja mogłaby rozpocząć się w przyszłym roku. Patrząc na harmonogram prac () jest to termin bardzo mało realny - ocenił prezydent Sosnowca.
Przypomniał, że umowę z Komisją Europejską dotyczącą Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Śląskiego na lata 2014-2020 województwo podpisze zapewne w I kw. 2015 r. Późniejsze kontrole i certyfikacje zajmą co najmniej kolejny kwartał, a zatem najpewniej dopiero w połowie roku ruszą prace nad wnioskami o unijne dofinansowanie.
- Także u końca roku mogłyby być pierwsze płatności() Jest to realne, ale byłby to bardzo ambitny plan" - skonkludował Chęciński "My jesteśmy w każdej chwili gotowi jako miasto do pomocy Tramwajom Śląskim, aby tę inwestycję przeprowadzić - zapewnił.
Kluczowa praca związana z przygotowaniem i skoordynowaniem unijnego projektu leży właśnie po stronie Tramwajów Śląskich. Według dotychczasowych wstępnych sygnałów udziałem w projekcie zainteresowanych jest 8 samorządów regionu: Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Bytom, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.
W Sosnowcu zaplanowano najszerzej zakrojone inwestycje. Zgodnie z październikowymi informacjami Tramwajów Śląskich spółka ma już przygotowane przedłużenie trasy "piętnastki" w tym mieście - od pętli w Zagórzu do tzw. Placu Papieskiego, równolegle do ulic Lenartowicza, Paderewskiego i Rydza-Śmigłego (ok. 3,6 km).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.