Obniżenie zawartości siarki w paliwie żeglugowym do 0,1 proc. od 1 stycznia 2015 r. nakazuje podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawa ws. zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki. O podpisie pod ustawą poinformowała prezydencka kancelaria.
Obecnie można stosować paliwa z zawartością siarki na poziomie 1 proc.
Zmiana przepisów wynika z dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie m.in. zawartości siarki w paliwach żeglugowych oraz międzynarodowej konwencji ws. zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL).
"Wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów w zakresie zawartości siarki w paliwach wykorzystywanych przez statki pasażerskie w ramach regularnego ruchu, głównie w portach lub na wodach przybrzeżnych Unii Europejskiej, ma zapewnić poprawę jakości powietrza na obszarach przybrzeżnych" - uzasadniała w swym komunikacie opublikowanym na stronach internetowych Kancelaria Prezydenta.
Przepisy dopuszczają stosowanie biopaliw, pokładowych systemów oczyszczania gazów spalinowych, mieszaniny paliwa i skroplonego gazu ziemnego (LNG). Warunkiem ich użycia ma być skutek porównywalny z zastosowaniem paliw niskosiarkowych.
Ustawa określa też system kar, przewidujący m.in. grzywny za przekroczenie limitów zawartości siarki. Kara za używanie na statku paliwa zawierającego niedopuszczalną zawartość siarki nie będzie nakładana, jeżeli armator wykaże, iż nie było możliwe nabycie paliwa o niższej zawartości siarki.
Ponadto ustawa reguluje warunki udzielania pozwoleń na prowadzanie testów metod redukcji emisji siarki oraz zatwierdzania metod tej redukcji. Określa, co powinien zrobić armator, składając wniosek o pozwolenie na testowanie metod redukcji emisji, czy też zakres informacji, jakie powinien zawierać jego wniosek oraz, co powinno zawierać pozwolenie na przeprowadzenie testów metod redukcji udzielane przez dyrektora urzędu morskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.