Zamknięty przez dwa lata odcinek przelotowej drogi krajowej nr 88 w Gliwicach otwarto w czwartek (30 października) dla kierowców - po zakończeniu trzech osobnych remontów znajdujących się tam obiektów infrastrukturalnych.
Wyremontowane zostały: wiadukt drogi nr 88 nad linią kolejową Katowice-Wrocław (za prawie 17 mln zł), pobliski most nad rzeką Kłodnicą i ul. Portową (za ok. 10,8 mln zł), a także odcinek trasy między nimi - wraz ze stanowiskami do ważenia ciężarówek (za ok. 4 mln zł).
Największe przedsięwzięcie było związane ze zrujnowanym wiaduktem nad linią kolejową. Zamknięto go na czas remontu w listopadzie 2012 r. To jeden z większych obiektów na przelotowej drodze nr 88 zbudowanej w latach 30. ub. wieku jako fragment częściowo zrealizowanej autostrady z Berlina, przez Wrocław, do Bytomia. Obecnie droga ta pełni funkcję północnej obwodnicy Gliwic; na terenie miasta nosi nazwę Alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Ok. 240-metrowy wiadukt nad linią kolejową przez lata użytkowano mimo uszkodzenia. Cztery pasy drogi prowizorycznie zwężone były tam do dwóch, wprowadzono ograniczenie prędkości, a nawierzchnia była dziurawa. Przetarg na wykonawcę remontu miasto ogłosiło w sierpniu 2012 r.
Pierwotna umowa z firmą Banimex z Będzina opiewała na niespełna 13,5 mln zł. Koszt jednak wzrósł do blisko 17 mln zł ze względu na konieczność poszerzenia zakresu prac (wiadukt zbudowano niemal od podstaw, wcześniej wzmocniono zachowywane elementy konstrukcji). Z tego względu wydłużył się też termin robót. Pierwotny - upływający w październiku 2013 r. - wydłużony został do sierpnia br.
- Inwestycja zakończyła się mniej więcej trzy miesiące temu, ale nie mogła być oddana do użytku dlatego, że trzeba było cały ten ciąg drogi oddać razem - akcentował w czwartek prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz podczas uroczystości otwarcia odnowionego odcinka drogi.
Równolegle trwała bowiem modernizacja pobliskiego ok. 100-metrowego wiaduktu nad rzeką Kłodnicą, a także biegnącą wzdłuż niej ul. Portową. Prace te były elementem prowadzonej do niedawna przez samorząd woj. śląskiego budowy śródmiejskiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach (ostatnio to zadanie przejęło miasto).
DTŚ to główna arteria aglomeracji katowickiej - wiodąca od Katowic, na razie do granicy Zabrza i Gliwic. To właśnie w tym rejonie - na węźle DK 88 i ul. Portowej kończyć się będzie powstający od 2012 r. ostatni, gliwicki odcinek trasy.
Przebudowa mostu nad Kłodnicą rozpoczęła się w czerwcu 2013 r. i kosztowała ok. 10,8 mln zł brutto. Wykonawcą było realizujące śródmiejski odcinek "średnicówki" (tzw. odcinek G2) konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Infrastructure.
Niezależnie od tych dwóch dużych remontów, Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach wyremontował krótki odcinek DK-88 między wiaduktem, a mostem, budując tam też stanowiska do ważenia ciężarówek (kosztorys inwestorski tego przedsięwzięcia opiewał na ok. 4 mln zł). Dzięki temu można już puścić ruch całym odnowionym odcinkiem drogi nr 88. Nieprzejezdne na razie pozostaną wciąż remontowane zjazdy łączące drogę nr 88 z ul. Portową (którą po zakończeniu trwającej przebudowy powiedzie w stronę centrum miasta przyszła DTŚ).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Wiadukt nad rzeką czy most zdecydujcie się :(