Projekt nowelizacji Prawa energetycznego, który ma wprowadzić koncesje na sprzedaż węgla i chronić ten sektor przed nieuczciwą konkurencją, został skierowany do podkomisji - zdecydowali w czwartek (2 października) posłowie z komisji do spraw energetyki i surowców energetycznych.
To jeden z trzech projektów ustaw, które mają na celu uporządkowanie problemu importu rosyjskiego węgla do Polski.
Przewodniczący komisji Andrzej Czerwiński (PO) powiedział, że projekt ma ograniczyć nieuczciwą konkurencję w tym sektorze, szczególnie prowadzoną przez dostawców węgla z Rosji.
- Planujemy wprowadzić koncesje na obrót węglem, do tej pory sprzedaż nie wymagała koncesji. (...) Obrót węglem nie zawsze prowadzony jest z zasadami uczciwej konkurencji - mówił.
Podczas posiedzenia poseł Piotr Naimski (PiS) zapowiedział, że zaproponuje poprawkę do projektu ustawy.
- Będę postulował poprawkę, która będzie ustalała kryteria dla udzielania koncesji, np. uwzględnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju - zaznaczył.
Pomimo znacznych zapasów wydobytego węgla do Polski sprowadzany jest surowiec, w szczególności i z Federacji Rosyjskiej. W 2013 r. zaimportowano do Polski ok. 10,8 mln ton węgla (wzrost o ponad 6 proc. w stosunku do 2012 r.), a w okresie 5 miesięcy 2014 r. już 4,3 mln ton. Węgiel krajowy wypierany jest przez węgiel importowany, szczególnie z Federacji Rosyjskiej, ze względu na konkurencyjną cenę. Węgiel importowany do Polski nie ma certyfikatów jakościowych i wykorzystywany jest przede wszystkim w gospodarstwach domowych.
Obecnie do prowadzenia handlu węglem wystarcza wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Zdaniem autorów projektu powoduje to, że działalność mogą podejmować także nieuczciwi sprzedawcy, wykorzystujący m.in. niewiedzę klientów i oferujący im towar inny niż jest przez nich deklarowany. Dotyczy to głównie węgla z importu.
Badania określające jakość węgla wykonywane są przez jednostki certyfikujące na zlecenie producentów i dotyczą konkretnych partii (dostaw). Sprzedawca węgla powinien posiadać certyfikat jakościowy określający podstawowe parametry węgla, takie jak: wartość opałową, zawartość popiołu, siarki i na żądanie okazywać go kupującemu.
Sieci dystrybucyjne krajowych producentów surowca oraz sprzedawcy zrzeszeni w Izbie Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla dysponują takimi certyfikatami, wydawanymi przy wprowadzaniu towaru do obrotu przez kopalnię. Natomiast w praktyce, przy sprzedaży łańcuchowej, prowadzonej poprzez licznych pośredników, certyfikat z reguły nie jest już przekazywany kolejnym kupującym. Często sprzedawcy węgla robią mieszanki, w skład których wchodzi polski i rosyjski surowiec, a ostatecznie węgiel sprzedawany jest jako polski.
Proponowana regulacja ma za zadanie wyeliminować nieuczciwą konkurencję. Przyjęto, że koncesje będzie wydawał Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, który dysponuje pełną wiedzą o ilości i jakości węgla w obrocie, ilości przedsiębiorców prowadzących taką działalność oraz będzie miał wgląd do sposobu prowadzenia tej działalności (kontrole prowadzenia obrotu węglem zgodnie z warunkami koncesji).
W projektowanej ustawie zamieszczono także przepis przejściowy (art. 2), zgodnie z którym działalność przedsiębiorcy prowadzącego handel węglem przed dniem wejścia w życie ustawy będzie legalna pod warunkiem złożenia w terminie 3 miesięcy (od wejścia ustawy w życie) wniosku o udzielenie koncesji na obrót węglem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.