W Instytucie Techniki Górniczej KOMAG od wielu lat prowadzone są prace naukowe i badawczo-rozwojowe związanie z eksploatacją napędów spalinowych w wyrobiskach podziemnych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na warunki pracy załóg górniczych.
Efektem prowadzonych prac badawczych, dotyczących ograniczenia negatywnego oddziaływania eksploatacji silników spalinowych w wyrobiskach zagrożonych wybuchem metanu i/lub pyłu węglowego na zdrowie i warunki pracy załóg górniczych, była publiczna dyskusja zakończona obroną pracy doktorskiej mgr. inż. Krzysztofa Kaczmarczyka, która odbyła się w dniu 3 lipca 2014 r. na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Promotorem pracy był dr hab. inż. Marek Brzeżański, prof. PK, natomiast recenzentami byli: dr hab. inż. Jan Szybka, prof. AGH, oraz dr hab. inż. Wojciech Marek, prof. PK. Efektywne i bezpieczne zastosowanie napędów spalinowych w górnictwie stanowi podstawę prac związanych z transportem oraz przewozem osób w podziemiach kopalń. W pracy doktorskiej szczególną uwagę zwrócono na emisję ciepła oraz substancji toksycznych, zawartych w spalinach eksploatowanych maszyn górniczych. W toku realizacji prac opracowano histogramy pracy maszyn spalinowych oraz przeprowadzono badania emisji substancji toksycznych, emitowanych przez napęd spalinowy. Badania pozwoliły na wyciągnięcie wniosku, że podczas pracy silnika w wyrobiskach górniczych zasadniczy problem stanowi obecnie emisja tlenków azotu.
Uzyskane wyniki badań oraz zaproponowana metodyka dostosowania silnika do wymagań stawianych napędom spalinowym eksploatowanym w górnictwie mają znaczenie nie tylko poznawcze, ale i utylitarne. Wyniki badań zmodernizowanego górniczego napędu spalinowego, wraz z systemem obróbki spalin w układzie wylotowym, pozwalają wytyczyć kierunki rozwoju napędów spalinowych.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
"a" to nie spaliny to przez starość hahaha ale prawdą jest że srodzą strasznie sczególnie firmy BW bez filtrów wodnych no i do tego tempertura zaj... po dniówce jazdy
A może ktoś przeprowadzi badania wśród rodzin górniczych jak spaliny wpływają na ich pożycie seksualne . Pracownicy przestają mieć wzwód przy długotrwałej obsłudze maszyn spalinowych Spaliny to powodują.
Tak a jak przejeżdża KOLEJKA SPALINOWA to się wyrzygać idzie z tego smrodu takie filtry mają