PERN planuje na przełomie 2014 i 2015 r. wykonanie specjalnej osłony rurociągów pod dnem Wisły w Płocku. Zabezpieczenia mają je chronić przed działaniem nurtu rzeki.
Zabezpieczonych zostanie sześć nitek rurociągów o różnej średnicy - poinformował w poniedziałek rzecznik PERN Roman Góralski, odpowiadając na pytania dotyczące inwestycji.
PERN ogłosił przetarg na zabezpieczenie rurociągów poprzez wykonanie osłony, z wykorzystaniem m.in. worków z piaskiem, materacy faszynowych z geowłókniną, oraz dociążenie konstrukcji narzutem kamiennym. Oferty można składać do 24 lipca.
- Prowadzony przetarg dotyczy prewencyjnego wykonania zabezpieczenia rurociągów PERN przechodzących przez Wisłę w Płocku. To standardowe działania, wynikająca z rygorystycznych procedur stosownych przez spółkę. Ich celem jest zagwarantowanie maksymalnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji rurociągów - wyjaśnił Góralski.
Zaznaczył, iż z uwagi na "nieuregulowany charakter i silny nurt Wisły", PERN prowadzi stałą obserwację oraz precyzyjne badania rurociągów spółki, biegnących pod zbiornikami wodnymi i rzekami.
Rzecznik PERN dodał, że w przypadku zabezpieczenia rurociągów, które biegną pod dnem Wisły w Płocku, chodzi o grubość przykrycia magistrali, która, kiedy zmniejsza się - na skutek znoszenia gruntu przez nurt rzeki - musi być uzupełniona.
- Takie prace są realizowane według specjalistycznego projektu i polegają na ułożeniu materacy faszynowych wraz z narzutem kamiennym w celu ustabilizowania dna rzeki nad rurociągiem - podkreślił Góralski.
Jak poinformował rzecznik PERN, spółka ma wszelkie wymagane zgody administracyjne na przeprowadzenie przedsięwzięcia, a termin jego realizacji przewidziany jest na przełomie 2014 i 2015 r.
Pod dnem Wisły w Płocku biegną m.in. nitki rurociągu naftowego PERN tzw. Odcinka Zachodniego magistrali "Przyjaźń". Odcinek ten - o wydajności tłoczenia ok. 27 mln ton ropy rocznie - łączy bazę surowcową spółki w Miszewku Strzałkowskim z podobną bazą w Schwedt w Niemczech.
To przedłużenie magistrali z bazy w Adamowie przy granicy z Białorusią, którą transportowana jest ropa m.in. do niemieckich rafinerii - PCK Schwedt i Mider Spergau.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.