Elektroniczne tablice informujące pasażerów o rozkładzie jazdy pojawiły się na przystankach autobusowych w sześciu miastach województwa śląskiego - poinformowała w poniedziałek (23 czerwca) rzeczniczka KZK GOP, największego organizatora komunikacji miejskiej w kraju. Systemem objęto na razie 33 linie autobusowe.
System obejmuje łącznie 33 linie autobusowe w Katowicach, Sosnowcu, Będzinie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach i Zabrzu. Jak powiedziała PAP rzeczniczka Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) Anna Koteras, na ok. 30 przystankach zamontowano łącznie 72 elektroniczne tablice.
Koteras dodała, że na elektronicznej tablicy pasażer oczekujący na przystanku znajdzie informacje o kierunku, numerze linii i "realnym czasie odjazdu autobusów".
- W sytuacji, gdy autobus będzie stał w korku, pasażerowie znajdą na tablicach informacje o tym, ile pozostało jeszcze czasu do odjazdu - powiedziała rzeczniczka KZK GOP.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) działa w oparciu o komputery pokładowe, które pozwalają określić dokładne położenie autobusu. Informacje są przekazywane z pomocą systemu GPS - z autobusów do serwerów, a następnie na tablice informacyjne na przystankach.
- Dzięki temu wiadomo, czy autobus jedzie zgodnie z planem, czy może utknął w korku. Dodatkowo system analizuje rzeczywiste czasy przejazdu na poszczególnych odcinkach, co z dużą dokładnością pozwala obliczyć prawdopodobną godzinę przyjazdu na dany przystanek - poinformowała Koteras.
Pasażerom został również udostępniony portal internetowy pozwalający zlokalizować autobus na mapie. Z jego pomocą można m.in. wyświetlić przebieg wybranej linii oraz zajrzeć do rozkładu jazdy, który posiada funkcję wyświetlania prognozowanych godzin odjazdów dla danego kursu, co zdaniem KZK GOP pozwoli "uzyskać z dowolnego miejsca" informację o prognozowanych odjazdach z przystanku, przed wyjściem z domu albo w drodze na przystanek.
Serwis jest dostępny na stronie internetowej www.kzkgop.com.pl.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VIII Bezpieczeństwo Transportu i Krajowe Sieci Transportowe. Koszt całego projektu wyniósł 5,52 mln zł, z czego 3,54 mln zł to dotacja z EFRR.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
niech ktoś napisze jak długo to już jest w Rybniku :)