Zakończył się proces zbierania przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA ofert na zakup pakietu 99,91 proc. akcji spółki Port Gdański Eksploatacja SA. PGE dysponuje ponad 100 ha gruntu w porcie wewnętrznym gdańskiego portu, z nabrzeżami o charakterze uniwersalnym, do przeładunku drobnicy i ładunków masowych. Jest też wyłącznym operatorem na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Ofertę zakupu złożyło m.in. konsorcjum spółek Węglokoks SA i PKP CARGO.
Współpraca Węglokoksu z PKP CARGO liczy już kilkadziesiąt lat. W październiku 2013 r. firmy przedłużyły obowiązującą umowę, zawartą w 2008 r., na lata 2014-2018, co pozwala zabezpieczyć usługi logistyczne dla ok. 130 relacji przewozowych rocznie w eksporcie polskiego węgla.
PKP CARGO działa na rynku mocno konkurencyjnym - o zlecenia na przewozy towarowe koleją walczy ponad 50 graczy. Główne atuty przewoźnika to skala prowadzonej działalności i możliwości techniczne. Ewentualna obecność kapitałowa PKP CARGO SA w porcie gdańskim wzmocniłaby pozycję spółki jako przewoźnika.
- Dla PKP CARGO potencjalne nabycie udziałów to szansa na wzmocnienie pozycji jako operatora logistycznego oraz poszerzenie naszych kompetencji. Dostrzegamy rosnące znaczenie portów w transporcie i wiemy, że powinniśmy być tam, gdzie są nasi klienci - mówi Mirosław Kuk, rzecznik PKP CARGO.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.