W powstającym w Świnoujściu terminalu LNG zamontowano tzw. kolumny nalewcze, za pomocą których skroplony gaz ziemny będzie wtłaczany do zbiorników - poinformował w czwartek (8 maja) rzecznik Polskiego LNG Maciej Mazur. 38-metrowe kolumny zamontowano przy pomocy 100-metrowego dźwigu.
Kolumny nalewcze są wykonane z odpornej na niskie temperatury stali niklowej. Ich średnice to 1,7 m i 2,4 m. Sięgają niemal od dna zbiornika do dachu konstrukcji. Przygotowywane były we wnętrzu zbiornika i podnoszone, czyli stawiane w pionie, za pomocą 100-metrowego dźwigu, którego hak wprowadzono przez otwór w dachu zbiornika.
- Operacja odbyła się bez zakłóceń, trwała ponad trzy godziny. To ważny element montażu wewnątrz zbiornika ogromnych rur, którym wprowadzany będzie płynny gaz - podkreślił Mazur.
Jak poinformował, w najbliższym czasie odbędzie się kolejna operacja. Zamontowanych zostanie pięć tzw. kolumn pompujących z nierdzewnej stali kwasoodpornej. Będą przenoszone do zbiornika z zewnątrz, przez otwór w kopule dachu, za pomocą tego samego dźwigu.
W tych 54 metrowych elementach, w przyszłości, będą zanurzone pompy niskiego ciśnienia podające LNG ze zbiornika do instalacji regazyfikacyjnych terminalu.
- Zanim zostaną zamontowane, odbędzie się próba ciśnieniowa, która w ramach przyjętych procedur bezpieczeństwa sprawdzi szczelność spoin - dodał rzecznik.
Kolejną, planowaną operacją na zbiornikach LNG będzie montaż suwnic bramowych na kopułach. Suwnice, o udźwigu 10 ton, mają wysokość 10 m. Rozstaw filarów tworzących punkty oparcia wynosi 20 m, a długość belki suwnicy 30 m (wykracza poza gabaryty zbiornika o około 8 m).
- Suwnice będą w przyszłości służyć do prac konserwatorskich, tak by nie było konieczności zamawiania dźwigów - tłumaczył Maciej Mazur.
Powstałe w terminalu kriogeniczne, czyli przystosowane do niskich temperatur zbiorniki, służące do magazynowania paliwa pobranego z ładowni statków, to jedne z najciekawszych obiektów terminalu. Każdy ma pojemność 160 tys. m sześć. To największe tego typu obiekty w Polsce. Puste ważą po 70 tys. ton. Ich wysokość od poziomu gruntu do szczytu kopuły wynosi około 52 m, a średnica - 80 m. Konstrukcyjnie przypominają gigantyczne termosy. Warstwa zewnętrzna to żelbetowy korpus złożony ze ścian (grubości 80 cm) i kopuły. W środku tego pancerza powstał drugi zbiornik - stalowy (tzw. zbiornik wewnętrzny). To w jego wnętrzu magazynowany będzie płynny gaz LNG.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.