Przewozy węgla kamiennego w okresie 9 miesięcy 2013 r. stanowiły prawie połowę ogółu przewozów realizowanych przez Grupę PKP Cargo (48 proc.) i wyniosły 40,2 mln t, tj. o 2,3 mln t więcej niż w analogicznym okresie 2012 r. W IV kw. spółka wypracowała 78,6 mln zł zysku netto, podczas gdy rok wcześniej zysk wyniósł 10 mln zł.
Po wynikach PKP Cargo widać jak na dłoni silne związki narodowego przewoźnika z branżą węglową. W 2013 r. spółka przewiozła o 18 proc. węgla więcej niż w 2012 r., co wynikało ze zwiększonego eksportu tego surowca i transportu ze Śląska do portów. Węgiel, obok rud i metali, był jednym z dwóch rosnących segmentów przewozu PKP Cargo.
Spółka osiągnęła bardzo dobre wyniki pomimo poniesionych kosztów społecznych, tj. wypłaty premii prywatyzacyjnej dla pracowników, która wyniosła ok. 200 mln zł. Wynik na poziomie zysku EBITDA, skorygowany o istotne zdarzenia jednorazowe, wyniósł 662 mln zł (o 14 proc. mniej niż w 2012 r.), a zysk netto 189 mln zł, wobec 267 mln zł netto w 2012 r.
Planowane na br. inwestycje w infrastrukturę kolejową czy terminale na pewno zwiększą konkurencyjność transportu kolejowego względem transportu drogowego, szczególnie w odniesieniu do zwiększenia prędkości handlowej, terminowości dostaw czy ochrony środowiska. Zmiany te, a także obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury mają wpłynąć w największym stopniu na wyniki finansowe za rok obecny.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.