PERN "Przyjaźń" ma już zatwierdzony projekt budowalny terminalu naftowego w Gdańsku i może rozpocząć budowę. Będzie to pierwszy taki obiekt w Polsce, przeznaczony m.in. do przeładunku i składowania ropy i paliw. Jego pierwsza część będzie gotowa w 2015 r.
Jak poinformował PERN, w piątek teren budowy, znajdujący się na gruntach portu gdańskiego, przekazano generalnemu wykonawcy inwestycji - konsorcjum, którego liderem jest IDS-BUD.
Według PERN pierwsze prace budowlane powinny ruszyć jeszcze w pierwszym kwartale tego roku. Będzie to palowanie pod nowe zbiorniki.
- To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i jedna z 16 realizowanych na świecie. Dzięki terminalowi Polska znajdzie się w grupie państw, które zajmują się międzynarodowym handlem ropą naftową, paliwami i produktami chemicznymi. To szansa na poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki i elastyczne rozwiązania na wypadek deficytu paliw na rynku - powiedział, cytowany w komunikacie PERN, minister skarbu Włodzimierz Karpiński.
Prezes PERN Marcin Moskalewicz ocenił, że zatwierdzenie projektu budowalnego i wydanie pozwolenia na budowę terminalu "to bardzo ważna decyzja nie tylko dla tego przedsięwzięcia, ale także przyszłości logistyki ropy naftowej i produktów ropopochodnych w naszym kraju". - To także dobry prognostyk, że ten pierwszy hub morski w Polsce, w dodatku złożony i zaawansowany technologicznie, będzie zrealizowany zgodnie z harmonogramem - podkreślił.
Budowa gdańskiego terminalu naftowego będzie prowadzona w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek i magazynowanie ropy naftowej. Koszt tej części inwestycji, która ma być gotowa pod koniec 2015 r., wyniesie 415 mln zł.
Druga część zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m sześc., służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. W planach inwestycji jest też budowa bocznicy kolejowej oraz stacji autocystern. Realizacja tego etapu powinna zakończyć się w 2018 r. Koszt całej inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.
Umowę z IDS-BUD jako liderem konsorcjum do budowy pierwszej części gdańskiego terminalu PERN podpisał w kwietniu 2013 r. W tym samym czasie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wydzierżawił PERN 28 hektarów gruntu pod budowę obiektu.
Niedawno IDS-BUD zawarł umowę z Mostostalem Płock na wykonanie 4 zbiorników na ropę o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, które mają powstać jako pierwsze na terenie gdańskiego terminalu naftowego. Wartość umowy to 75 mln zł.
PERN "Przyjaźń" jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Firma tłoczy ropę z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. PERN zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o pojemności ok. 3,2 mln m sześc.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.