Współpraca nauki i wiodących firm z danej branży - taki plan ma Ministerstwo Gospodarki na umacnianie konkretnych gałęzi polskiej gospodarki i zwiększenie jej innowacyjności. Zajmować się tym ma Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR).
- Już wkrótce zaprezentujemy wspólną ofertę Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Ministerstwa Gospodarki i innych resortów branżowych ws. naszych wspólnych priorytetów - wskazania obszarów, w których będziemy stawiali na specjalistyczny rozwój i podnoszenie konkurencyjności - mówił w tym tygodniu wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
NCBiR nie będzie czekało na projekty, które miałyby do niego składać firmy i instytucje naukowe, a samo chce kreować popyt na rozwój w konkretnych branżach. Centrum pracuje w ten sposób już od jakiegoś czasu. Gałęzią gospodarki, która rozwijała się na zasadzie takiej platformy technologicznej było lotnictwo. Zlokalizowana na Podkarpaciu Dolina Lotnicza skupia dziś dziesiątki firm, których zaawansowana technologicznie produkcja trafia na cały świat.
Doświadczenia jej tworzenia zarówno ze strony publicznej, jak i biznesu mają teraz być wykorzystywane do tego samego rodzaju działań, tyle że na wiele większą skalę.
- Chcemy ułatwić środowiskom biznesu i nauki przygotowanie nowych, wspólnych inicjatyw, które będą polegały na zrealizowaniu wspólnego, obszernego programu badań i rozwoju na rzecz konkretnej branży - powiedział PAP wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Leszek Grabarczyk.
NCBiR, wzorem Komisji Europejskiej, planuje najpierw uruchomić małe granty na sfinansowanie części kosztów przygotowania takich programów - wykonania analiz ekonomicznych, biznesowych, przewidywań co do stanu konkurencji w danej branży obecnie i za kilka lat. Później już w ramach konkretnych programów realizowane będą branżowe projekty finansowane m.in. ze środków z UE.
- Nowa jakość będzie polegała na tym, że będziemy mieli wiązki projektów, które będą rozpatrywane razem. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na efekt synergii i zapewnienie spójności w rozwoju całej branży, a nie powielanie takich samych, albo bardzo podobnych przedsięwzięć technologicznych w różnych częściach tej samej branży w Polsce - wyjaśnia Grabarczyk.
Według Piechocińskiego takie rozwiązanie mogłoby zostać wdrożone np. w sektorze produkującym tabor kolejowy i miejski. Wicepremier zwrócił uwagę, że w Polsce mamy kilku wiodących producentów środków transportu m.in. dla kolejnictwa, a jednocześnie musimy importować niektóre podzespoły, jak np. monobloki kół kolejowych.
- Chciałbym, aby w tych wiodących branżach, gdzie jesteśmy konkurencyjni, większość z tego, z czego składa się produkt czy usługa było produktem wytworzonym w polskiej przestrzeni gospodarczej - uważa Piechociński.
Resort gospodarki chciałby zebrać 100-200 przykładów możliwości współdziałania w ramach branży, by wraz z nauką wprowadzała jakąś nową technologię, wzór użytkowy czy nowy wynalazek do naszego przemysłu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Zespół napędowy wykonany według Patentu 213042 zajmował by w przedziale silnikowym samohodu osobowego tyle miejsca ,co koło zapasowe W samochodzie ciężarowym - w swojej największej odmianie zmieścił by się pod podłogą kabiny kierowcy ,lub pod nadwoziem autobusu. Może też być zastosowany w lekkich amolotach i helikopterach Jego produkcja w kraju postawiła by Polskę w czołówce innowacyjności światowej i zapewniła by całkowity monopol ,bo nikt jeszcze w świecie nie opatentował takiego silnika ,choć największe koncerny samochodowe prowadzą od wielu lat intensywne prace w tym zakresie,przy użyciu ogromnych środków finansowych!!!
W Polsce dokonano światowego wynalazku z dziedziny motoryzacji!!! Opatentowano pierwszy w świecie silnik spalinowy czterosuwowy ze zmiennym stopniem sprężania ,opartym na prostej zasadzie mechanicznej ,który zużywa o 30% mniej paliwa i emisji spalin - w tym CO2 od silnika o tej samej pojemności skokowej Spowodowane jest to tym ,że przy zmiennych obrotach i obciążeniu silnik ten zachowuje stałą sprawność.Jest to Patent 213042 zamieszczony przez Urząd Patentowy R.P.w Wiadomościach Patentowych Nr 1 z 2013 roku. Bliższe informacje - pięćdziesiąt osiem ,trzysta czterdzieści cztery ,osiemdziesiąt osiem ,pięćdziesiąt trzy.