Władze Małopolski zamierzają powołać spółkę samorządową Koleje Małopolskie, która na początek zajmie się obsługą przewozów w ramach powstającej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W poniedziałek projektem uchwały w tej sprawie zajmie się sejmik województwa.
- Jest taka inicjatywa zarządu i przedstawiliśmy sejmikowi stosowny projekt uchwały. Należy zakładać, że podejmie on stosowne uchwały, dzięki czemu powstanie spółka Koleje Małopolskie - poinformował we wtorek (19 listopada) wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.
Zgodnie z projektem uchwały powołana zostanie jednoosobowa spółka województwa małopolskiego o kapitale zakładowym 330 tysięcy zł, w której województwo obejmie wszystkie udziały po ich wartości nominalnej wynoszącej 1 tys. zł. Środki finansowe na realizację tego zadania będą pochodzić z tegorocznego budżetu. W kolejnych latach planowane jest dokapitalizowanie tego podmiotu.
Spółka ma zostać utworzona z końcem tego roku, a działalność rozpocznie od 1 stycznia 2014 r.
Jak wyjaśnił Ciepiela samorządowa spółka kolejowa zajmie się na początek wykonywaniem przewozów pasażerskich na zmodernizowanych liniach włączanych do powstającej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pierwszą z nich będzie połączenie pomiędzy Wieliczką i Krakowem, które następie zostanie przedłużone do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice, po przeprowadzeniu modernizacji torów tam prowadzących.
Kolejne połączenia przewidziane dla Kolei Małopolskiej to relacje: Tarnów-Kraków-Trzebinia oraz Skawina-Kraków-Miechów lub Podbory Skawińskie-Kraków-Sędziszów. Wybór tej ostatniej trasy będzie zależał od tego, czy zostanie wybudowany łącznik kolejowy na krakowskich Krzemionkach.
Przewoźnik będzie korzystał z nowoczesnego taboru sukcesywnie kupowanego przez samorząd małopolski. W ubiegłym miesiącu władze województwa podpisały umowę z bydgoską firmą Pesa, która w latach 2014-2015 dostarczy 10 elektrycznych pociągów do obsługi linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej za 132,1 mln zł.
- Mamy więc program kilkuletniego uruchamiania kolejnych linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (). Przyjęliśmy ewolucyjny sposób budowania kolei małopolskich, zakładamy że w ciągu 4-5 uzyska ona pełną zdolność obsługi całego regionu. Przyjęliśmy strategię stopniowego przekazywania kolejnych linii temu przewoźnikowi - zaznaczył wicemarszałek.
Ciepiela zastrzegł, że Małopolska nadal będzie korzystać z usług spółki Przewozy Regionalne i pozostanie jej udziałowcem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.