46 proc. Polaków deklaruje, że najczęściej kupuje online kosmetyki i perfumy w ramach prezentów na święta - wynika z badania “Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta“. Respondenci często kupują też książki i zabawki.
Najpopularniejszymi kategoriami świątecznych zakupów online są kosmetyki i perfumy - ich zakup w sklepach e-commerce preferuje 46 proc. badanych. To jednocześnie kategoria, którą najliczniej wskazywali pięćdziesięciolatkowie (58 proc.) oraz mieszkańcy małych miast, do 50 tys. mieszkańców - 55 proc.
Z badania wynika, że ankietowani kupują przez internet również książki (33 proc.) oraz zabawki (32 proc.). Co czwarty ankietowany (25 proc.) kupuje odzież i obuwie, a co piąty wybiera elektronikę, artykuły związane z hobby (po 20 proc.) lub biżuterię (19 proc.).
Respondenci zostali też zapytani, jak często kupują świąteczne ozdoby do swojego domu. 59 proc. wskazało, że robi to okazjonalnie, najczęściej wtedy, gdy coś im się szczególnie spodoba lub posiadane elementy wystroju ulegną zniszczeniu. Jedna czwarta (24 proc.) korzysta z tego samego zestawu dekoracji od lat, a nowe świąteczne dodatki co roku kupuje 6 proc. ankietowanych.
Najwięcej badanych Polaków (36 proc.) przyznało też, że pyta swoich bliskich, co chcieliby dostać jako prezent. Tyle samo przy wyborze kieruje się praktycznością prezentu. Z kolei 26 proc. planuje zakup świątecznych upominków z wyprzedzeniem i stopniowo je kompletuje, a przeszło co ósmy (13 proc.) przez cały rok zbiera inspiracje i pomysły i zapisuje je podczas rozmów z bliskimi.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) metodą CATI w dniach 27 września - 6 października 2025 r. W badaniu wzięło udział 1005 osób.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.